Novinky

HondaJet 2600 Concept: uletí Honda konkurenci?

Jak byste řekli, že je starý tryskáč HondaJet? Je to až neuvěřitelné, ale jeho koncept byl hotov ve stejném roce, kdy bylo představeno S2000! To ale neznamená že je to už skoro čtvrtstoletí stará paštika, vývoj trvá u letadel extrémně dlouho. HondaJet poprvé odstartoval v roce 2003 a všechny schvalovací procesy dokončil až v roce 2015, kdy byl také dodán první exemplář. Jedním z prvních majitelů je údajně závodník Jenson Button, mimochodem. Vyrábí se tedy šestým rokem a za tu dobu už prošel dvakrát modernizací. Poprvé v roce 2018 a podruhé letos, přičemž poslední verzi HondaJet Elite S nedávno dostali první zákazníci.

Proto je docela překvapením, že Honda Aircraft Company letos také představila studii HondaJet 2600 Concept. Že nejde o jen takovou kreaci „z nudy“ naznačují poměrně konkrétní čísla, jimiž se chlubí, nebylo však zatím oznámeno, kdy se tato verze dostane do prodeje. Ale až se tak stane, konkurence bude nejspíš mít hondě (pardon, hodně 😉 ) špatné spaní.

Označení 2600 Concept totiž prozrazuje dolet v námořních mílích – konkrétně by letadlo mělo zvládnout 2625 mil (4860 km. nyní 2883 km) a honda by se tak měla stát prvním lehkým bizjetem na světě, který zvládne transkontinentální let, tedy cestu z východního pobřeží USA na západní (nebo obráceně 🙂 ). Ale to není vše. Měla by být schopná letět rychlostí až 450 uzlů (833 km/h, doposud 782 km/h) ve výšce 14325 m (doposud 13 000 m). Klíčem k těmto parametrům by měly být vylepšené motory

Nepřijde vám, že je oproti normálnímu hondajetu na 2600 na první pohled něco jinak? Ne, nemyslím ten 3D efekt grafiky na přední části. Ano, má o tři okénka víc. 😉 HondaJet 2600 totiž trošku (o 4,6 m) povyrostl, má i větší rozpětí křídel a přepraví až 11 cestujících oproti dosavadním 7 (+1). Těm prý letoun poskytne „novou úroveň komfortu“. Konceptem Honda prý zkouší reakce potenciálních zákazníků, ale mám pocit, že zájem asi bude. 😉