Novinky

Mazda: elektromobily s dlouhým dojezdem nejsou udržitelné

Je teprve rok 2023 a slovo „udržitelnost“ se už stačilo stát nejprotivnějším výrazem dekády, i když mu na záda nepříjemně dýchá „uhlíková neutralita“. Tak si pojďte přečíst jednu novinku z oblasti udržitelnosti, tahle totiž potěší všechny elektroskeptiky. 😉

Mazda ústy svého šéfa pro Severní Ameriku Jeffreyho Guytona tvrdí, že bateriové elektromobily z jízdním dosahem 300-350 mil (480-560 km) nejsou z dlouhodobého pohledu realizovatelné. Důvod je jasný – na výrobu každého velkého akumulátoru je nutné obrovské množství materiálů. Nelze si pochopitelně odpustit drobný hejt, že tento postoj vyjadřuje vysoký manažer automobilky, jejíž aktuálně jediný elektromobil ujede se sebezapřením 160 km, takže je taková rétorika pochopitelná, nicméně není pochyb o tom, že má pravdu. Toyota nedávno spočítala, že suroviny pro jedno bZ4X odpovídají (tuším) pěti Priusům Plug-In a nebo lze vyrobit desítky běžných priusů.

Guyton říká, že jsou dnes zájemci o BEV pobláznění dojezdem na jedno nabití, což je hlavně případ prvních majitelů, ale je přesvědčen, že jakmile si na elektromobil zvyknou, už nebudou vyžadovat tak velké battery packy a budou spíše využívat dobíjecí infrastrukturu. Podmínkou je samozřejmě její další rozvoj, a to jak z pohledu hustoty sítě, tak technologií rychlonabíjení. A samozřejmě si přihřál i vlastní polívčičku, že se automobilky budou zaměřovat více na PHEV verze, jakou Mazda představila u modelu MX-30 R-EV.

Nojo, pane Guytone, ale co v zemích, kde cokoli spalovacího vlády zakáží? Možná měla Toyota s Hondou pravdu, když vidí budoucnost automobilů ve vodíkových palivových článcích nebo nejnověji v kombinaci Plug-In-Vodík. Čímž se ale zase dostáváme do slepé uličky, kdy se budují sítě nabíječek, ale infrastruktura vodíkových stanic ani zdaleka ne takovým tempem.

3 komentáře: „Mazda: elektromobily s dlouhým dojezdem nejsou udržitelné

  • Je to jen marketingový slint na zakrytí toho, že Mazda žádný normálně použitelný BEV nemá. Něco jako řeči Hondy o tom, že A7G nemá palubní počítač proto, aby nerozptyloval řidiče a jeho dodělání v rámci faceliftu – tj. až bude mít Mazda něco jako CX-90 s tunovou baterkou á la Tesla, tyhle řeči zmizí.

    Současně – bez ohledu na to, jak moc je současný uhlák (ne)udržitelný – příchod SSB by samozřejmě tuhle situaci zcela změnil a je to tedy irelevantní. Teda pokud SSB budou, je taky možné, že nebudou a dopadnou jak studená fúze, ta už nám taky vyrábí levnou energii zhruba 50 let a zdá se, že se spálí ještě mnoho uhlí v elektrárnách, než to přijde.

  • Jo a když užs dal do perexu černo-vínovou kombinaci, tak mě pobavilo, že ač je to na všech promofotkách (ještě ten zircon, co vypadá děsně), tak v nabídce barevných kombinací to není. Možná s příchodem plného konfigurátoru to tam bude, ale zatím to neexistuje.

    • Je to fakt pěkná kombinace. 🙂

Komentáře nejsou povoleny.