Novinky

Honda Jazz MY2023: proč se tak moc změnil?

Honda vloni na podzim představila na japonském trhu změny u modelu Jazz/Fit/Crosstar a my byli samozřejmě jako na trní, co z toho se dostane do Evropy. nakonec to dopadlo nad očekávání – budeme mít k dispozici všechny inovace jako JDM, tedy nejen silnější hybridní verzi e:HEV, ale dokonce i sportovnější hybridní e:HEV RS, i když u nás se bude poněkud neatraktivně jmenovat Jazz Advance Sport. Podrobnosti k evropským novinkám najdete v článku níže. Každopádně jste se možná ptáte, proč v rámci pouhého faceliftu došlo k tolika změnám, jsou větší, než někdy bývá u generačních obměn. Tak teď už je jasno a musím říct, že jsem to tušil.

Honda je fakt dobrá v opakování vlastních chyb a 4. generaci jazzu se povedlo totéž, co sedmé generaci civicu na počátku tisíciletí. Tehdy došlo k osudnému (prakticky způsobilo zhroucení prodejů Hondy v Evropě, z něhož se doposud nevzpamatovala) porušení kontinuity modelu, když se ze sportovně koncipovaných modelů stala pekařská dodávka, vytvořená s cílem konečně to natřít corolle na vlastním hřišti. Jazz je podobný případ – první generace sice byla taková komfortní MPV bačkůrka pro důchodce a ženy v domácnosti, ale dvojka už byla o poznání ostřejší a minulá generace už byla vyloženě sportovně laděný hatchback, jenž se už de facto oprostil od MPV genů. Byla s ním radost jezdit a korunu tomu nasadila verze Dynamic.

Jenže současná generace zařadila zpátečku jak v oblasti designu, tak celkového naladění auta na komfort a pohodovou jízdu a kontrast s naopak nejsportovnějším subkompaktem Toyoty v historii tak byl obrovský. A zákazníci (v Japonsku, které je pro Hondu samozřejmě rozhodující) vystavili účet – zatímco yaris už druhým rokem bojoval s N-BOXem o titul nejprodávanějšího auta JDM, Jazz vypadl z první desítky. Proto došlo k výše popsaným změnám s cílem alespoň trochu napravit reputaci modelu (i když je už samozřejmě pozdě) a nalákat alespoň některé majitele předchozí generace, navyklé na výrazně sportovnější ladění modelu. Verze RS je mimochodem v Japonsku k dispozici i se benzinovým motorem 1.5 DOHC i-VTEC, rozsah technických změn je stejný jako u e:HEV RS, ale motor zůstává na 118 koní a 142 Nm, což jsou hodnoty shodné pro všechny verze.

Doufejme tedy, že modernizace jazzu pomůže v Japonsku i Evropě a konečně utvrdí Hondu v tom, že zákazníci od aut této značky vyžadují určité chování a pokud jej nedostanou, odchází – a je tedy dobré se osvědčeného receptu držet. Něco mi říká, že Jazz 5G, jenž lze očekávat v Japonsku koncem roku 2024, bude úplně jiné auto. 😉

21 komentářů: „Honda Jazz MY2023: proč se tak moc změnil?

    • Co se ti nezdá? 😉

      • Že tak brzy… 😀 Ta informace je jistá nebo jen tvůj osobní odhad?

        • Kvalifikovaný odhad. 😉 Facelift byl v Japonsku vloni v říjnu, takže nejpozději v prosinci 2024 bude na JDM nová generace. U nás samozřejmě později, někdy v průběhu 2025.

  • To auto ale pořád vypadá jak dodávka a popravdě teda na mě nijak jinak nepůsobil ani 4G. V tomto směru mi ani souboj s Yarisem nedává moc smysl, zaprvé je to koncepčně jinde, zadruhé i cenově je Yaris (nebo aspoň býval) výrazně levnější (právě kvůli koncepci).

    Osobně bych si Yarise místo Jazze nekoupil, vlastně bych ta dvě auta vůbec v jedné větě nezmiňoval. Místo Jazze bych řešil auta typu Kia Venga nebo Hyundai ix20, dříve Opel Meriva, prostě mini-MPV. Kdybych chtěl Yarise, tak se dívám po Mazdě 2 nebo i20 (nebo fabii, kdybych byl masochista), ale určitě ne po krabici jako je Jazz.

    Takže si myslím, že ty důvody, proč se Jazz prodává blbě, budou ještě jinde. V Evropě je to jednoznačně cena a design, už u 4G bylo to auto drahej plasťák a příchodem 5G je to úplně mimo mísu. V Japonsku bych se tomu musel trochu pověnovat, ale nemyslím, že to tam drtí Yaris.

  • Jó, tak faceliftem ty prodeje určo zvednou, to jó. Hlavní a zásadní věcí je cena. Minulá generace Jazzu Comfort se nechala koupit za 340tKč a i to přišlo lidem drahý. Protože se na Jazzu šetřilo a hodně. Dneska je Jazz Elegance realně od 570tKč. To auto je o parník jinde, ale co je to platný, vypláznout za malé auto 600 tisíc není sranda. Spotřeba je sice o něco menší než u předchozí generace s motorem 1.3, ale těžko se to někdy nezaplatí. Jen Bůh ví, jak ten celý systém bude spolehlivě fungovat po 300, 400tkm. A když se na tom hybridním systému včetně aku něco podělá, tak to bude za raketu. A ušetřený náklady za palivo půjdou do kytek. Navíc kapacita aku bude provozem auta jenom klesat. To je fyzika. To znamená, že auto ujede na aku kratší a kratší vzdálenost, tzn. aku se bude muset častěji dobíjet spalovákem, takže poroste spotřeba. Prodeje musí být tragický, novýho Jazze jsem v provozu ještě neviděl.

    • Tak nevím – to má být hejt?
      Na Jazzu se šetřilo možná pocitově – interiér laciný, ale technika tradičně top – motor, převodovka, podvozek. Byl hlučnější, kvůli přímému vstřikování, ale zase jezdí reálně za 5. Ano, bylo to drahé, ale nějaká Honda byla levná?
      Současná generace nestojí 600, pořídíš ji za 530 a dokonce prý i kolem 510. Zkus si nakonfigurovat obdobnou Fabii s 1.0 TSI… Hybridy už prokázaly, že až na výjimky akumulátor vydrží celou dobu životnosti auta, tedy doslova stovky tisíc km. Já např. mám na 13 let starém autě najeto 90 tisíc. Jak dlouho by mi asi vydržel fungovat hybrid? 30 let?

    • Tom: cenově je to skutečně mazec, ale to je dnes vše. Všiml sis třeba takové drobnosti, že plečky jako Fabia nebo Peugeot 208 stojí v základu skoro 400k? Vždyť jsou to vraždy, co dřív byly k mání za lehce přes 200k a za 300k už to mělo slušnou výbavu, dnes to má slušnou výbavu tak za 450-500k.

      Spotřeba je holt stejná mizérie jako všude jinde, C11G taky žere jen o málo míň než C10G, z tohoto pohledu se nevyplatí nikdy. Spalovákům se podařilo dostat na takové hodnoty sptořeby, že to hybridy už nemají jak moc zlepšit. Nicméně tu máme grýndýl a s ním sračky z toho plynoucí, takže líp už bylo.

      Faktem nicméně je, že prodeje jsou tragické, protože 550k a víc je za takové auto balík a tak lidem nezbývá, než za šílené peníze kupovat ještě větší plečky. I ty ale mají problém, kdo měl na auto za 200k, ten holt dnes na auto za 400k nemá, kde by na to vzal. Stačí se podívat na prodeje nových aut v loňském roce.

  • Japan Cars, Skyline:

    mě se Jazz 4g designově docela líbí. Určitě lepší jak Toyota. Co je však daleko podstatnější, není to žádný nízkoobjemový motor „vyhoněný“turbem, ale atmosferický čtyřválec s nepřímým vstřikem.

    Ukažte mi někdo, kolik se dnes vyrábí aut s čistě atmosférickým motorem navíc bez přímého vstřiku???
    Jazz je v tomto ojedinělý. 😉 Ale ta největší přednost, kterou si málokdo uvědomuje je ta, že většina řidičů jezdí převážně krátké tratě (a to nemusí zrovna bydlet v krajském, okresním městě) – kde jsou právě atmosféry s nepřímým vstřikem vlastně nejvhodnější. Ano, i Jazz má filtr pevných částí, ovšem trochu jiný než ostatní auta, je tam prý nastálo (na celou životnost auta), prý je to vlastně taková náhražka filtru pevných částic, není to ten „klasický“. Tudíž další plus, pro jízdy na kratší vzdálenosti – které převažují, jak jsem již psal. Jen taková poznámka: už si tu německou značku nepamatuji, ale psali přímo v manuálu (!), že jejich oturbený diesel s filtrem pevných částic, NENÍ VHODNÝ pro jízdu na krátké vzdálenosti, do města.

    Tudíž Jazz s jeho motoricací je de facto momentálně nejlepší. 😉

    Druhá věc je ovšem to, že u nás nenabízí Jazz 4g i nehybridní verzi (přitom např. Toyota Yaris Cross, ano) . V Japonsku stojí nehybridní verze vč. daně od 270 t. Kč – a to je 1,5 motor (vím že do Jazze dávají i 1,3 motor, tudíž by měl být ještě levnější).
    https://www.honda.co.jp/Fit/webcatalog/type/list/
    Kdyby se u nás prodával dejme tomu za 350t. Kč, lidi by jim utrhali ruce. A kdyby byla možnost si připlatit za klasickou AP Aisin, klidně bych za něj 400 t. dal z fleku. 😀

    A s tím souvisí i druhá věc, pro Tom:

    „Akumulátor je typu Li-Ion a jeho kapacita je 0,86 kWh. To věru není mnoho. V dlouhodobém horizontu bych měl trochu obavy o životnost, protože za jízdy probíhá cyklování (ačkoliv nevíme, jak hluboké) prakticky neustále. A zhruba po 500 až 1 500 cyklech začne pomalu kapacita baterie klesat. Co se stane, až se dostane pod nějakou únosnou mez? Vyhodí pak auto chybu a odmítne další jízdu? Nevíme. Za to se nám podařilo zjistit cenu nového akumulátoru. Podržte se, je to 7 500 eur, tedy asi 180 000 korun. I kdyby byla životnost baterie 10 let, tak to stejně je strašná darda. “
    https://www.portalridice.cz/clanek/test-realne-spotreby-hondy-jazz-e-hev

    Tudíž hybrid i jeho spotřebou (rozdíl proti nehybridu není až tak dramatický) není vůbec žádná výhra. Vezmu-li si rozdíl cca 60t. Kč (hybridní vs nehybridní verze), kolik je to benzínu, za těch 60 t. Kč. Mě (osobně) to vychází na 5 let. A to není prosím rozdíl mezi spotřebou, ale jezdím 5 let (oproti hybridní verzi) zadarmo!
    A kde je za 5 let baterie pro hybrida, a jakou bude mít pak hodnotovou zůstatkovou cenu takovýto hybrid oproti nehybridu?…
    Není to náhodou tak, že hybrid prohrává na PLNÉ ČÁŘE?…

    • Já to s těmi akumulátory opakuji stále dokola – v Americe stále ještě jezdí první Priusy (kolem 2020) s původní baterkou. Po 20 letech! Na jedné tiskovce u nás v CZ Toyota zmiňovala pražského taxikáře, co bez poruchy a výměny baterek měl nalítáno přes 400 000 km. Tak jakých pět let? 😀

      • Nepíši přeci, že za 5 let zcela odejde. Ale jakou bude mít kapacitu a hlavně hodnotu za těch 5 let.
        Chápu, chytil jsi se toho „nejslabšího“ argumentu…
        Ale co ten rozdíl v ceně, hybrid vs nehybrid a benzín „zdarma“, ha? 😉

        • Tak vzhledem k tomu, že ke spokojenosti majitelů jezdí 4x déle a to doslova stovky tisíc kilometrů, bude asi po 5, 10 letech rozdíl pár procent. A to se bavíme o „starých“ NiMH článcích, ty Li-Ion mají zvládnout ještě více.
          Rozdíl v ceně je irelevantní. Honda z nějakého důvodu (chce být „eko“) nabízí jen hybrid a tedy jen „automat“. Kup, nebo nech být. Ale nepoužívej laciné argumenty, jak je hybrid „zlý“. V této kombinaci je to konkurenceschopná koupě (viz Yaris) a přestože je pro mě nezajímavý (jízda mě nebavila), provedené změny mě možná přesvědčí. Nesmíš navíc zapomínat, že u nás by benziňák stál o dost víc, než v Japonsku. Tak to prostě je. 😉
          Jasně, je mrzuté mít u oblíbené značky základ nabídky za půl mega, zvlášť když kupecké počty ukáží, že se úsporný pohon nevyplatí, ale malou náplastí může být, žes koupil skutečný „hi-tech“ a podpořil jsi oblíbenou značku. Holt fanklub Dacie má jednodušší život. 😉

  • „Honda z nějakého důvodu (chce být „eko“) nabízí jen hybrid“…

    U nás, u nás., v Evropě.

    A já se nebavím hybrid vs. hybrid u konkurence. Kdybych to bral takto, samozřejmě Honda Jazz je výborný, ta jeho „převodovka“ e-CVT (ve skutečnosti to je ale jinak), je dle mě geniální.
    https://www.portalridice.cz/clanek/jak-funguje-hybridni-system-honda-e-hev-1-5-i-mmd

    Ale já to beru celkového, praktického hlediska.

    Stejně se to všechno dováží lodí z Japonska, z té samé fabriky, kde vyrábí i nehybridy. Byl by takový problém „nalodit“ i nehybridní verze (i 4×4)? Když to jde u Toyoty…
    Kdyby se začal Jazz u nás prodávat i v nehybridní verzi, myslím, že by se stal oblíbeným autem.
    Žádné „extra buřty“, ale to co již Honda vyrábí a prodává.

    Protože by každý snadno spočítal výhodnější nehybridní verzi oproti hybridní. Navíc jak píše Tom, do budoucna co se týče oprav a hodnoty vozu, bude na tom nehybridní verze vždy lépe. Opět platí co jsem již napsal: hybrid prohrává na PLNÉ ČÁŘE…

    • stani: já rozumím, že tomu nerozumíš, tak tě trochu poučím, protože jsem si tím prošel sám:-) V roce 2014 jsem v Japonsku prolezl tehdy funglovku HR-V. Nebyl jsem z toho úplně nadšen, ale to jsem nebyl ani z C9G (předface hnus), takže jsem si říkal, že by to mohla být lepší koupě. V Japonsku se to prodávalo jak s 1.5 FWD jako tady, tak taky s 1.5 hybridem a 4×4. Tahle verze stála 500k. Takže jsem byl rozhodnutý, že jak to přijde k nám, bude doma právě hybridní čtyřkolka.

      No, k nám to přišlo. Jen za cenu hybrida v JP tady byl 1.5 FWD a žádný hybrid se nekonal. Takže jsem začal řešit Mazdu CX-3, jenže ta se ukázala moc malá a protože facelift C9G vypadal výrazně líp než předface, nakonec doma skončil Civic.

      Tím chci říct, že tvoje představy, jak by tady stál benzínový Jazz 350k jsou komické. Nestál, byl by třeba za 450k. A to by zaprvé prodejům moc nepomohlo a za druhé by každý prodaný ničil Hondě fleetové emise. Takže máme, co máme a můžem poděkovat je a pouze grýndýlním zmrdům, podporujícím uhláky a likvidaci osobní mobility.

  • Žádný hejt, spíš povzdech. Každý hondař nemá vlhké sny o hybridech. Minulá generace Jazzu s motorem 1.3ivtec, ač to byl Earth Dreams, tak měl nepřímý vstřik. Proto neměl GPF, jako 1.5ivtec. Ohledně té životnosti lionek. Ve všem co jsem měl nebo mám, začla kapacita lion aku viditelně časem klesat. A to jsem je nevybíjel pod 30% a nenabíjel jsem je nad 90%. A myslíš, že se aku v Hondě nabíjí šetrně, tzn. malým proudem? Tomu nevěřím ani omylem. Jedeš z kopce, rekuperuje se, tak se to tam valí, aby se aku co nejvíc nabyl a mohlo se jet pár set metrů na elektřinu. Škoda, že se nedá koupit nový Civic 1.8, hned bych ho koupil. Nic, jdu vybrat materiál pro obnovení nástřiku podvozku.;-) Když si Honda dala závazek na elektrifikaci, tak jistě musela také počítat s důsledky takového rozhodnutí.

Komentáře nejsou povoleny.