Novinky

Nissan upřesnil novou technickou spolupráci s Renaultem a Mitsubishi

Jak už určitě víte, fungování aliance Renault Nissan Mitsubishi začne od letošního roku fungovat výrazně jinak, než doposud. Tedy pro Mitsubishi, které je pod správou Nissanu, se toho moc nezmění, ale výrazně si polepší Nissan, jenž by se měl stát politicky rovnocenným partnerem Renaultu poté, co se jeho přímý podíl v japonské značce sníží na 15 %, jako je tomu v případě podílu Nissanu v Renaultu. Pokud vám to unikl, mrkněte do odkazu níže.

Nyní už víme, jaké konkrétní plány (nebo alespoň část z nich) má aliance pro několik následujících let. V obecné rovině budou všechny tři značky spolupracovat na vývoji akumulátorů s pevným elektrolytem, softwaru pro palubní systémy a technice autonomních systémů. Mitsubishi také zvažuje investici do divize Renault Ampere, ale je otázkou, jestli to má smysl, když by Nissan a Mitsubishi mohly tam vyvinutou techniku využívat v evropských modelech, které Tři diamanty už mít nebudou. Ale lze to možná chápat jako projev dobré vůle a týmového ducha. Jinak se pro Mitsubishi nic nemění, má na starosti primárně jižní a jihovýchodní Asii a Oceánii a aktuálně dokončuje projekt středního aliančního pick-upu, tedy budoucího L200/Triton a Nissanu Navara – a také Renaultu Alaskan. Co se Evropy týče, pak se samozřejmě můžeme těšit na „Mitsubishi ASX“ a „Mitsubishi Colt„, vyráběné ve Španělsku a Turecku. Je to primárně levný experiment, jenž má za úkol zjistit reakce zejména dosavadních zákazníků Tří diamantů. Pokud se osvědčí, modelů Renaultu s logem Mitsu přibude. Ze skutečných mitsubishi se k nám ale nedostane nic.

Nissan a Renault rozjedou intenzivnější spolupráci hlavně na rozvojových trzích. Nissan bude v Mexiku vyrábět zatím neupřesněný model Renaultu a Francouzi pro obě značky vyvinou malý půltunový pick-up, jenž se bude vyrábět pro jihoamerické trhy v Argentině. Obě značky také v tomto regionu budou prodávat technicky identické elektromobily z kategorie miniaut. Expanzi plánují i v Indii, kde chtějí prodávat „větší vozidla“ bez bližšího určení, co je to to „větší“. Všechna budou využívat platformu Renaultu, takže tady se Nissan jen sveze. Jediným potvrzeným autem je v tuto chvíli japonský klon Renautu Triber, což je miniMPV, snažící se tvářit jako crossover. Tak jestli je „larger vehicle“ i toto, možnosti jsou nekonečné. 😉

Stranou nezůstane samozřejmě ani bláznivá Evropa. Od roku 2026 bude Renault vyrábět ve Francii elektrický Nissan Micra. Má mít 80 % identických dílů s novodobým Renaultem 5, což Nissanu ušetří 40 % nákladů na vývoj. Ta ale na rozdíl od coltu a ASX bude mít alespoň vlastní design. Ve stejném roce se nabídka Renaultu rozšíří o užitkový model FlexEVan, jenž bude k dispozici i v prodejní síti Nissanu. Tam asi rozdílů v designu tolik nebude. 😉 Krom toho budou obě značky společně budovat v rámci svých prodejních a servisních sítí dobíjecí infrastrukturu a budou se hledat cesty ke sjednocení a sdílení distribuce, poprodejních služeb a dalších oblastí.