Novinky

Toyota Hydrogen Race Car: poprvé na trati

Zkapalněný vodík je jednou z mála posledních šancí, jak udržet při životě klasické motory s vnitřním spalováním a Toyota teď zkoumá možnosti jeho využití. Minulý měsíc se Toyota Corolla s tekutým vodíkem v nádrži zúčastnila jako vůbec první vůz na světě předsezonního testování japonské závodní série Super Taikyu.

Není zase takový problém vstříknout do válce vodík a zapálit, největší oříšek je udržet vodík v nádrži v kapalném stavu, což je možné pouze při teplotách pod 253 stupňů Celsia. A právě na co nejefektivnějším skladování vodíku v autě se vývoj v současnosti zaměřuje. Ale i v případě, že se vše povede a budeme moci krmit spalovací motory vodíkem, nebude to znamenat, že budou desítky milionů osobních aut jezdit na kapalný vodík, půjde zcela jistě spíš o oživení nabídky, aby mohly být klasické motory zachovány zejména pro exkluzivní sportovní vozy. Tepelná účinnost je při spalování vodíku je podobná jako u benzinu, tedy maximálně 40 %, zatímco u vodíkových palivových článků je to 55-60 % a stále se zlepšuje (teoreticky může být až cca 94 %). Provoz na tekutý vodík tedy bude hodně drahý.