Novinky

Japonské automobilky v Číně zažívají obrovský propad

Japonským automobilkám se (až na pár výjimek) na čínském trhu daří, což je překvapivé, protože tyhle dva národy se moc nemusí. V prvním čtvrtletí letošního roku ale došlo k dramatickému poklesu prodejů. Tak dramatickému, že dopady krize kolem ostrůvků Senkaku proti tomu vypadají jako dětská taškařice. V průměru zaznamenaly Japonci meziroční propad o 32 procent a jejich tržní podíl klesl z 20 na 18 procent. Nepříznivý trend tedy dost výrazně zrychluje, v roce 2021 měly podíl 22 % a v roce 2020 dokonce 24 procent.

U Toyoty a Lexusu to ještě jde, tyto značky společně v průměru spadly jen o 14,5 procenta, ale u Hondy to bylo 38,2 %, u Nissanu dokonce 45,8 % a Mazda, která je v Číně už nějakou dobu zralá na zavření, dokonce o 66,5 %. Mitsubishi se raději ani nepochlubilo, ale už loňských cca 35 tisíc vyrobených aut naznačuje, že přítomnost na čínském trhu je spíše symbolická.

Důvody asi tušíte – navzdory pesimistickým předpovědím západních analytiků zájem Číňanů o elektromobily a plug-in hybridy strmě stoupá a to je právě ta oblast, kterou Japonci hrubě zanedbali. Portfolio těchto modelů je omezené a japonské automobilky proto nemohou reagovat ani na nižší ceny masově vyráběných konkurenčních čínských elektromobilů. Je ovšem otázkou, zda by Číňané ani v případě konkurenceschopného portfolia nedávali přednost domácí produkci. Každopádně sen mnohých západních, respektive východních značek o „novém USA“ se začíná dost rychle hroutit…

5 komentářů: „Japonské automobilky v Číně zažívají obrovský propad

  • Ono to bude složitější – podíl PHEV a BEV je pořád jen 25%, takže to těžko může být důvod tak velkého propadu v celkových prodejích, navíc Japonci v Číně BEV mají. Problém je spíš ten stejný, jaký stojí za neúspěchem VW a to je zrušení pobídek, takže zahraniční značky nejsou konkurenceschopné. Čína s námi prostě pěkně vyjebává a dává smysl, že stojí za grýndýl fašismem, protože tím si dělá cestu k odbytu i do Evropy. Na rozdíl od nás má totiž suroviny, takže jejich auta nemusí být tak drahá jako auta evropská nebo japonská.

    Holt jsme si je vykrmili a teď nastává doba, která bude tím horší, čím déle se potáhne SVO na Ukrajině a hlavně, s jakým výsledkem skončí.

    • Tomu úplně nerozumím – všechny zahraniční automobilky přece působí (tedy pokud nechtějí platit brutální clo) v rámci joint-venture s tamními výrobci. Mají tedy 50 % čínského kapitálu, zaměstnávají v drtivé většině Číňany a mají i možnost využít know-how z globálního trhu. Jak mohou být nekonkurenceschopní?

      • No ale Čína přece snížila (nebo úplně zrušila?) od letošního roku dotace do BEV. A to je průser pro nečínské značky, protože skrz suroviny je Čína drží za koule plus pochopitelně Čínská firma nejspíš jede na úplně jiné vlně než evropská-japonská, která musí fungovat tak, aby zaplatila vysoké náklady na lidi i suroviny. Takže je velmi pravděpodobné, že cílem zrušení dotací bylo právě posílení čínských automobilek, protože za jejich ceny si cizinci nemůžou dovolit prodávat. Konkurenceshopné to bylo, jen dokud vláda sypala.

        Však se stačí podívat v Evropě – Norsko taky snížilo dotace a najednou je Tesla v háji. Jenže v Norsku není žádná norská automobilka, která by mohla těžit z toho, že má levné suroviny a nízké náklady na lidi (tam by naopak obojí bylo drahé, s výjimkou ropy). V Číně ale takové automobilky jsou a to je ten problém pro ostatní.

        • Ano, to souhlasí, dotace byly zrušeny, ale plošně, ne pro dovozová auta nebo joint-venture projekty. A předpokládám, že j-v firma, která je de facto také čínská, má stejný přístup ke zdrojům, jinak by samozřejmě do takových partnerství čínské automobilky nešly, byly by to pro ně vyhozené peníze. Každopádně to vypadá, že dotace v Číně BEV byznys nastartovaly, stal se z toho módní trend.
          Je jasné, že čínské firmy vyrábí spoustu BEV miniaut, které budou táhnout prodeje a ten boom domácích BEV a s tím související publicita dost možná přiláká i zájemce o ostatní motorizace, protože jak říkáš, při aktuálním poměru BEV-ICE by pád Japonců nebyl tak velký.

      • ta podminka joint venture uz dokonce nedavno padla. Uz muzou mit vlastni biznis. Cina o zahranicni firmy stoji, protoze potrebuje kopirovat cizi technologie a knowhow.

Komentáře nejsou povoleny.