Novinky

Honda e: výroba skončí v lednu

První elektrická honda, prodávaná v Evropě a Japonsku, po pouhých čtyřech letech výroby (a zhruba 3(+) letech prodeje) končí, automobilka oznámila, že v lednu bude zastavena výroba. Nejhezčí vůz značky snad od počátku tisíciletí, jehož agilní chování zadokolky mu zajistilo jako prvnímu japonskému autu v historii titul auta roku v Německu (a získal i řadu dalších ocenění), doplatil na absurdní cenovou politiku. Když mainstreamová značka udělá prémiový model, je prostě sebevražedné za něj chtít víc, než stojí o třídu větší model prémiové značky, navíc s trochu lepšími parametry. Pro ty pomalejší – řeč je o Mini Cooperu Se. 😉

Říká se také, že druhým problémem auta byl malý dojezd, ale nějak si stále myslím, že by oficiálních cca 240 km na městské auto v pohodě stačilo. Ale to by samozřejmě konkurenční vozy nesměly mít tak o 100 km lepší, pak jsou asi všechny argumenty zbytečné. Honda e postupně a nenápadně v průběhu letošního roku mizela z evropských trhů, dnes už ji můžete pořídit pouze v Británii s pravostranným řízením, takže LHD verze už se v tuto chvíli ani nevyrábí.

Tak jsem si ji koupit nestihl, škoda, fakt se mi hodně líbila… V naprosté většině evropských zemí roli Hondy e převzalo elektrické HR-V e:Ny1, v silně elektroskeptických zemích Koruny české však (zatím) nikoli a totéž platí také o Slovensku. Jak si povede papírově výrazně atraktivnější crossover, ukáží následující měsíce (a roky…).

16 komentářů: „Honda e: výroba skončí v lednu

  • V čem je to auto „prémiové“? Snad jedině v povedeném retrodesignu, ale jinak na tom nic prémiového není, sice k tomu šla dokoupit kůže, ale v základu je nějaká recyklovaná hrůza a vypadá to naopak velmi lacině. Třeba MX-30 má interiér výrazně lepší. Podobně jako Honda má ale na houby dojezd a taky je to fail. Japonci prostě vůbec nepochopili, jak Evropani auta používají a co od nich čekají, což je s ohledem na jejich historii u nás překvapující.

    • Pohon zadních kol, bezrámové dveře, zrcátkové kamery, odhlučnění, odladění podvozku a řízení a samozřejmě cena. 😀 To ti přijde málo? Plus ten „dřevěný look“, který sice zjevně není dřevo, ale je to velice vkusné, což není u Japonců úplně běžné, vzhledem k tomu, že většinou i pravé dřevo dokáží zprasit tak, že vypadá jako plast. 😉

      • King: pohon zadních kol u uhláku nemá s prémií nic společného, vždyť to má kdejaká Kia nebo VW. Bezrámové dveře jsou sice frajeřinka, ale ne zrovna prémiová, to snad měla kdysi Celica, Subaru, Hyundai…
        Takže jo, to, že to není mizerně odhlučněné jak C10G nebo CR-V 5G fakt není „prémie“.

        Nic prémiového, kromě té ceny, na tom není. Krásný retro s průměrným interiérem, bez místa, bez kufru a s mizerným dojezdem. Ani tu cenu bych neoznačil „prémiovou“, spíš „stupidní“. Nakonec prodeje to ukázaly docela dobře, přitom designově to mělo neskutečnej potenciál. Škoda, že to Honda pohřbila.

        • RWD je prémiový atribut bez ohledu na to, na co auto jezdí. Zvlášť v případě, kdy se jedná o luxusní prvek, protože ho má auto, které ho vůbec nepotřebuje. Že ho má „kdejaká Kia nebo VW“ na tom nic nemění. Rozdíly mezi segmenty se stírají stále více.

          No, byly doby, kdy auto bez střechy bylo socka a frajeři jezdili hardtop. V minulosti mělo bezrámové dveře kdeco, ale už spoustu let je to výsada luxusních značek – a ani ty je nedávají do hatchbacků.

          Ano, správně, auto bez místa a bez kufru, další poznávací znaky prémiového produktu. 😀

          • King: tak jo, budu si pamatovat, že VW a Kia jsou prémiovky, to jsem nevěděl.

            Jasně, takže prémiový produkt je Matiz, zatímco GLS nebo X7 jsou káry pro socky. Prostě obhajuješ neobhajitelné. Nakonec, kdybys měl pravdu, bude se to prodávat dobře. Ale neprodává, protože „prémiové“ je to jen pro tebe. Silně pochybuju, že i těch pár lidí, co to koupilo, v tom vidělo „prémii“. Počítám, že to skončilo v garáži jako auto pro někoho, komu se to líbilo a prémiovost vůbec neřešil. Kdyby jo, jezdila by manželka éčkem od merglu v naftě a ne éčkem od hondy v uhlí.

          • Asi není nutné, abys ze sebe dělal duševně zaostalého. Samotné RWD prémii nedělá, stejně jako kamery místo zrcátek a Impreza z devadesátého s bezrámovými dveřmi také není prémie. Ale kumulace všech prvků, plus některé další (154 koní je typická motorizace mainstreamového miniauta, žeano) spolu s cenovou politikou už posouvají éčko do jiné ligy, než (WTF?) Matiz.
            Nabízelo by se říct, že Honda e zase předběhla dobu, protože trh nebyl na takovou Hondu připraven, ale v tomhle případě je to naopak. Honda čekala tak dlouho, že uvedla auto na trh ve chvíli, kdy bylo možné koupit Rencka s lepšími parametry za polovinu ceny. Přijít na trh o dva roky dříve, mohlo se všechno vyvíjet úplně jinak a na boom konkurenčních aut už se dalo reagovat inovovanou technikou. Místo toho sehrálo epizodní roli. Ale kup to, časem to bude vyhledávaný youngtimer. 😉

  • Jak už tady padlo srovnání s MX-30. Ten malý dojezd není takový problém jako to zoufale pomalé nabíjení – 35kw na rychlonabíječce. Mazda kompenzuje malou baterii zoufale pomalým nabíjením. Jestli je to u Hondy stejné, tak ji prémiovost nespasila..

    • MX-30 má ještě o něco horší dojezd, obdobnou cenu, ale je to prostorově mnohem zajímavější auto. Honda e byla víceméně 2+2 auto s kufrem pro jednoho. 😀
      Jsem prototypem vlastníka BEV – bydlím v domě s garáží a zásuvkou (ve městě na okraji Prahy). Dokonce 380V, ale samozřejmě nemám wallbox, není (zatím) důvod. Ale v případě Hondy e jsem přijel domů, během minuty ji připojil k 240V zásuvce a ráno jsem měl 100 % a zase jsem mohl vyrazit (až) 90 km kamkoli s jistotou, že se bez problémů vrátím. A když cesta domů vedla přes obchodní centrum, připojil jsem ji na fastcharger a než jsem prošel, co jsem potřeboval, měl jsem za necelou hodinu v baterce 80 km k dobru. S e nebo MX-30 bych dokázal žít 300 dní v roce bez jakýchkoli omezení. No a ten zbytek už by se nějak pořešil. 😉 Za mě jsou ta auta naprosto v pohodě. Chápu, že pro někoho jiného je to málo, ale roli aut do města splní na 100 %, sorryjako…

      • V pohodě, MX-30 vlastním a to jen díky tomu, že jde o propadák (cenový). Ale je otázka jak dlouho se u mě v garáži ohřeje při aktuálním strmém pádu bazarových Tesel model 3. Hádám, že si Mazda cenu těsně pod půlmilion ještě chvíli udrží a ten rozdíl oproti Teslám z roku 2021 se snižuje.

    • David: bohužel, Honda se nijak nepoučila, nabíjení té krávoviny eNxyzž1234 je taky mizerné. Zde nutno dodat, že (kupodivu) ani Korejci s tím nic moc neudělali a nové Niro se nabíjí stejně dlouho jako staré, přestože v mezičase se nároky výrazně zvedly (co bylo před 5 lety v pohodě, protože stejně jediná rychlejší nabíječka byla u Humpolce, to je dnes už fail, protože rychlejších je poměrně dost).

      Nicméně Honda by za ty svoje ceny měla nabídnout něco víc. Prémiovost BMW nedělají tříválce v základních modelech. Že to lidi kupují je dané tím, že image je vybudovaná na něčem úplně jiném a lid je ochoten za podprůměrnou techniku s tou správnou značkou zaplatit kvanta peněz. U Hondy/Mazdy to tak ale není, tam člověk čeká nadprůměr za rozumnou cenu. Když místo toho dostane podprůměr za mizernou cenu, jak to asi mohlo dopadnout…

  • Honda ty čistý EV tak nějak neumí. Aktuálně ‘Anyone’ dostává na prdel v porovnávacích testech od dua Kona/Niro. Např. rozdíl ve spotřebě kwh je až děsivej…

    • Konrad: jaký je rozdíl ve spotřebě? Ono samozřejmě někde musí být vidět, že Kona/Niro jedou už druhou generaci, ale nečekal bych, že to bude nějak závratné.

      • Něco je v aktuálním autotipu (jenom jsem nahlídnul) a něco tady https://www.youtube.com/watch?v=wRcBm6x1VM0
        Zaráží mě to o to víc víc, že ten pohon není žádnej noname ani bastl Hondy. Tj. jsou si vědomi, že tady ztrácej a nakupujou od https://www.vitesco-technologies.com/en-us/press-events/press/23-07-31, což je ex Continental Powertrain.
        Čekal jsem, že u EV je to vzhledem k účinnosti jen o kapacitě baterie a komfortu jejího nabíjení, ale asi není, no…
        Napadá mě, jak třeba Honda pracuje s odporem vzduchu, protože koeficient cX je u Hond dlouhodobě nedohledatelnej a u EV to může hrát větší roli. Jinak fakt nevím…

      • Tvl jsem odepisoval uz rano a cenzor to doted neschvalil. Byl tam odkaz na YT srovnavaci test s Nirem, kde ta spotreba podle rezimu byla 20 a vic procent. No a v AutoTipu rozdil 50 bodu s Konou a kwh 19,7 vs 15,5 usporne, 23,6 vs 20,2 normalne… Pritom e:Ny1 je dokonce o neco lehci…

        Jeste jsem tam psal, ze ten pohon ma e:Ny1 od VITESCO TECHNOLOGIES, coz je ex Continental PowerTrain, tj. zadnej noname a o to vic me to zarazi. Tak nejak jsem si myslel, ze vzhledem k ucinosti EV pohonu neni kde udelat takovej rozdil. Jediny, co me napada, je aero, protoze u Honda jsem Cx nevidel ani nepamatuju, ale ty auta vypadaj +/- stejne.

        • Jsem si ten AutoTip dneska teda koupil, pred tim jsem v nem jenom listoval, tj. ted to teprve ctu cely a aha, e:Ny1 nema tepelny cerpadlo, tak jeden vyznamnej rozdil uz mame.
          Kupodivu koukam, ze je levnejsi nez Kona. Nicmene pri cene 1,16 vs 1,28 mio to oproti TModel 3 vypadada ponekud trapne… 😉
          Jinak nabijeni AC/DC 11/78 vs 11/102, ale čas 10%-80% maj +/- stejnej cca 44 vs 41 a to e:Ny1 ma o fous vetsi baterku 68,8 vs 65,4. Kazdopadne domaci Kona byla dle redaktora, p. Dusila ve vsem lepsi krome ceny a vnejsi hlucnosti, ale to nekomentuju/neverim…

          • Cenzor nestíhá. 😀 Neumíš si ani představit, jaká spamová tsunami tady každý den je. To je důvod, proč jsou u starších článků diskuze zablokované. Nevím, jestli existuje nějaký efektivní způsob, jak to zastavit, ale ještě jsem na něj nepřišel. Takže pokud použiješ pro příspěvek jiný e-mail, než jaký už byl schválený, zůstane to viset.
            Co se Vitesca týče, zjevně není zárukou kvality. Jinými slovy je to cost-effective řešení. Nevím, jestli ho Hondě spíš neuškodí, ale asi potřebuje mít alespoň něco. Doufejme, že její vlastní BEV bude na úrovni, na jakou jsme u ní zvyklí. Co jsem četl, není to top, ale ani fail, je to prostě tak nějak průměr, ovšem tradičně za přepálenou cenu. Ale jak to chápu, Honda asi ani nechce, aby se to nějak extra prodávalo, teď má hlavně špičkový hybrid a BEV je spíš na zavření huby aktivistům. Chleba se začne lámat až za 5-8 let. Předpokládám, že už po roce 2030 už nikdo ICE mít nebude, i když deadline je 2035, v tu chvíli už musí být Honda na špici, jinak se může zahrabat.

Komentáře nejsou povoleny.