Novinky

Mazda se vrací k závodění! S biopalivem v nádrži.

Už jsem na tohle téma brečel několikrát – svého času automobilka s asi největším počtem kupé mezi japonskými značkami, vítěz 24 hodin Le Mans a dnes výrobce s prémiovými ambicemi už dlouhá léta nemá kromě malého roadsteru žádný sportovní model a poté, co neuspěl s prototypem třídy DPi, úplně skončil s aktivitami v top motoristických disciplínách. Jestli to také vnímáte jako chybu, mám na to malou, bezvýznamnou náplast.

Mazda se vrací do závodění s továrním týmem! To by byla dobrá zpráva, kdyby nešlo jen o účast v experimentální kategorii ST-Q japonského šampionátu ENEOS Super Taikyu Series, určené pro tovární stáje, provozující auta na palivo, vyrobené z obnovitelných zdrojů. Mazda MX-5 si to v něm rozdá s Toyotou a Subaru, bude to tedy atmosférický čtyřválcový dvoulitr Skyactiv v roadsteru s hardtopem proti tříválcovému turbomotoru 1,4 l a boxeru 2,4 l v téměř identických kupé.

Všechny zmíněné značky se zavázaly pracovat na vývoji motorů, schopných co nejefektivněji spalovat biopalivo (primárně bioetanol), ale i na vývoji paliva jako takového, ale pokud nebude vyřešen zásadní problém v podobě energeticky náročné a tedy drahé výroby, nebude to nic jiného, než (nepopírám, že sympatický) pokus o vylepšení mediálního obrazu v komunitě petroheadů, do budoucna pak (možná) ethanolheadů…

Mazda MX-5 CNF se objeví na roštu závodní(ch) trati(ch) Super Taikyu ještě letos, ale kompletní sezonu absolvuje pochopitelně až v roce 2024.