Novinky

Mazda (konečně) vyrobila 2 000 000 rotačních motorů

Wankelův motor je de facto synonymem pro autromobilku Mazda, nikdo jiný nedokázal rotační motor kontinuálně a poměrně úspěšně vyrábět. Hirošimská automobilka v nich jede od roku 1967 a sága skončila v roce 2012. Mazda se vlastně ani nepochlubila, kolik jich za těch 45 let vlastně vyrobila. Vůbec se nedivím, muselo být hrozně deprimující, ukončit výrobu RX-8, když byla doslova na dosah ruky meta v podobě dvou milionů exemplářů.

Takže když se letos rozjela výroba rotačních motorů v podobě generátorů do MX-30, netrvalo dlouho a Mazda se nyní konečně může pochlubit, že vyrobila už více než dva miliony automobilů s wankelem. Na to, jak neobvyklý motor to je, jde o úctyhodné číslo, zvlášť když uvážíme, že až na výjimky šlo o pohon pro exkluzivní modely značky. Začalo to kupátkem Cosmo Sport (110S), pak následovaly (pokud jsem na něco nezapomněl) Familia Rotary (R100), Luce Rotary (R130), Capella Rotary (RX-2), Savanna (RX-3), Luce Rotary (RX-4), Rotary Pickup (Repu), Parkway Rotary, Roadpacer AP, Cosmo AP (RX-5), Luce (929L), Savanna RX-7, Cosmo, Luce Rotary (929), Cosmo, RX-7, RX-8 a nakonec MX-30 R-EV. Plus samozřejmě závodní prototypy…