Novinky

Mirai není úspěšný. Toyota bude palivové články využívat jinak.

Toyota byla sice až druhá automobilka, která dostala auto s vodíkovými palivovými články mezi lidi, ale začala jej jako první oficiálně prodávat a na rozdíl od Hondy přišla i s druhou generací modelu Mirai, který stále nabízí. Ale není to žádná výhra. Přestože sedan přestal být ošklivý, dostal pohon zadních kol a v mezičase se zlepšila i infrastruktura čerpacích stanic, Toyota celý počin hodnotí jako neúspěšný.

V Kalifornii, kde jsou pro provozování vodíkových aut celosvětově nejvhodnější podmínky (je tam 57 stanic), se za téměř tři roky prodalo jen zhruba 7300 aut. Toyota však na vodíkové palivové články nezanevřela, jen se v jejich případě do budoucna zaměří na nákladní automobily, speciálně pak trucky střední velikosti. V jejich případě je snazší vyřešit infrastrukturu tankování, protože jezdí převážně „z A do B“. Nákladní automobily tak jsou podle Toyoty nejdůležitější oblastí trhu, kde je potřeba vodík vyzkoušet.

Vzhledem k tomu, že Toyotě patří výrobce náklaďáků Hino, jenž se navíc v blízké době sloučí s Mitsubishi Fuso, možností k aplikaci techniky tedy určitě bude dostatek. Mimochodem stejně to vidí i Honda, která bude svou techniku dodávat Isuzu. Toyota to ale stále s vodíkovými osobáky s palivovými články nevzdává. Technický šéf Toyoty Hiroki Nakajima na JMS prozradil, že automobilka hledá možnosti, jak celý pohonný systém zmenšit, aby se mohl objevit „v různých typech aut“. Umí si představit že by se mohl vodík prosadit například u amerických pick-upů. Zjevně to ale ještě pár let potrvá a do té doby nás asi čeká menší vodíkový útlum.