Novinky

Honda CR-V: nové informace o vodíkovém plug-inu

Honda počátkem prosince loňského roku přišla s velmi překvapivou informací – nová generace modelu CR-V má být od roku 2024 k dispozici s plug-in hybridním systémem, kde roli spalovacího motoru nahrazuje vodíkový palivový článek. Tato kombinace má vyřešit problémy s řídkou vodíkovou infrastrukturou – majitelé budou baterie dobíjet přes noc doma a jezdit tedy primárně na elektřinu a nebudou tak odkázáni na nutnost pravidelně tankovat špatně dostupný vodík. Nyní Honda přináší o novém systému pár bližších informací.

Nový systém s palivovým článkem není převzatý z poloexperimentálního modelu Clarity, vzhledem k rozdílům mezi nimi jde spíše o novou generaci. Tím rozdílem je jednak cena, palivový článek bude stát pouze třetinu toho, co u clarity a navíc bude mít díky použití korozi odolnějších materiálů dvojnásobnou životnost. S Hondou na tomto systému spolupracoval General Motors, ten ale zatím žádné auto s tímto systémem neoznámil. Honda CR-V bude vybavena dvojicí nádrží, jedna se bude nacházet pod zadními sedadly, druhá nad zadní nápravou, což jsou místa, nejvhodnější z pohledu bezpečnosti při havárii. V prostoru, kde má Honda CR-V kardan, bude umístěna „Intelligent Power Unit“, v níž tvoří jeden celek akumulátor, elektrický měnič a ovládací prvky hnacího ústrojí. Elektromotor a palivový článek budou zřejmě instalovány v motorovém prostoru.

CR-V PHEV se bude vyrábět v továrně, kde vznikala NSX (trošku degradace PMC…) a odtud se bude vyvážet také do Japonska. Do Evropy se tento vodíkový model nejspíš nepodívá. Určitě si ale pamatujete, že se o plug-inu pro novou generaci CR-V mluvilo i u nás, dokonce o něm zaslechnete i u dealerů. Pokud v Evropě plug-in bude, pak půjde o benzinoelektrickou verzi, odvozenou od Clarity Plug-in, která se už v aktuálním CR-V prodává v Číně. Oficiálně o ní ale Honda zatím nic neuvádí, tak musíme vydržet. 😉

Tato druhá generace palivových článků vydrží v nabídce jen pro maximálně dvě generace aut, v příštím desetiletí debutuje generace třetí, jejíž vývoj ve spolupráci s GM právě probíhá a tento systém bude ještě o polovinu levnější, než ten pro rok 2024 a jeho životnost se ještě zdvojnásobí.