Novinky

Nissan Pulsar EXA Sportbak: geniální targa, kupé, kombi a pick-up v jednom

V Americe se zase draží zajímavé japonské auto z osmdesátek – Nissan Pulsar EXA (nebo také NX), tak se na něj pojďme podívat, stojí to opravdu za to.- Ale nejdříve trocha historických souvislostí. Předokolkové kupé Pulsar (Pulsar NX, Pulsar EXA, EXA) vzniklo v roce 1982 jako reakce na (v té době už druhou generaci) kupé Toyota Celica a jednalo se vlastně o nástupce unylého Sunny Coupe – a jak vidíte, níže, existovalo i jako kabriolet. Je přitom zajímavé, že vzhled není prací stylistů Nissanu, navrhli jej designéři automobilky Prince. Ta se sice už v roce 1966 sloučila s Nissanem, ale ještě v raných osmdesátkách si Prince držel v Tokiu vlastní designcentrum, které navrhlo Pulsar EXA již za pomoci počítačového systému CAD. Na prvním pulsaru nebylo nic moc zajímavého, což se ale rozhodně nedá říci o jeho druhé generaci z roku 1986. Mimochodem – divím se, že ty čtyřleté cykly japonské inženýry nezabily, ale hlavně díky nim dokázali dohnat a předstihnout americký a evropský autoprůmysl.

Nissan Pulsar EXA druhé generace, do níž patří i právě dražený kousek, byl bez přehánění geniální auto, navržené už v Nissan Design International v kalifornském San Diegu. Mně stačí ke štěstí málo, spokojil bych se s tím, že kupé má mrkačky, 😉 odnímatelné střešní panely a lze z něj tedy snadno udělat targu. Ale to je jen začátek. S pontonem karoserie je totiž pevně spojen (kromě čelního skla, samozřejmě 😉 ) jen sloupek za dveřmi a na něj navazující trojúhelníkové okénko, zadní sklo a víko kufru byly odnímatelné a z kupé se tak snadno stal stylový pick-up. Pravda, jeho ložná plocha nebyla z největších, ale řekl bych, že by pulsar v klidu převezl i ledničku. A pokud bylo nutné převážené věci ochránit před povětrností, přišel na řadu hardtop, jenž změnil pick-up, tedy pardon, kupé, i když vlastně – targu na kombi, respektive auto, pro které se dnes vžilo označení shooting break, nástavba nesla označení Sportbak. Auto bylo dlouhé 4,23 m a vážilo necelou 1,1 tuny, k pohonu sloužily atmosférické patnáctistovky nebo osmnáctistovka s výkonem až 133 k (159 Nm), kombinované s 5MT nebo 4AT.

Dneska lidé kupují SUV a crossovery s odůvodněním, že jsou praktická a variabilní. Houbeles. TOHLE je variabilní auto! Čtyři auta na jednom parkovacím stání, které se přizpůsobí prakticky všem požadavkům, pokud vám tedy stačí vůz pro dva (+2). Jen to chtělo mít garáž, kde se dají uskladnit ty díly karoserie, které nejsou zrovna potřeba. Já bych něco takového bral hned. 🙂 Nevím, jakou odezvu auto vyvolalo a jak se prodávalo, ale nová generace NX (100 NX) už si zachovala pouze targa panel. A v další generaci se to ještě zhoršilo…

Jeden myslel na “Nissan Pulsar EXA Sportbak: geniální targa, kupé, kombi a pick-up v jednom

  • Tak ten je suprový, moje krevní skupina. Btw 100NX je taky můj favorit, snad se nějaký zajímavý objeví a Silvie nebude sama

Komentáře nejsou povoleny.