Novinky

Mazda: osm nových elektromobilů do konce desetiletí

Snad žádná významná automobilka na tom není v oblasti elektrifikace tak špatně, jako Mazda. Crossover MX-30 těžce doplácí na malý dojezd a jiné BEV hirošimská automobilka v portfoliu nemá. Na celková prodejní čísla to sice zatím vliv nemá, prodeje stále táhnou spalovací motory, ale Mazda ví, že to není udržitelný stav. Proto šéf Masahiro Moro informoval, že se chystá elektrická ofenziva a aktuální pasivní strategii označil jako „záměrné následování“. Do roku 2030 však bude mít Mazda sedm nebo osm nových elektromobilů a předpokládá, že na počátku příští dekády budou tvořit 25-40 % prodejů!

To je docela široký rozptyl, jenž ukazuje, že sama Mazda nemá vůbec tušení, jak bude trh s BEV za těch šest let vypadat, ale ví, že už na něm nemůže chybět. Moro-san každopádně nemá pocit, že by v současnosti Mazdě ujel elektrický vlak, podle něj zákazníci dnes hledají spíše alternativní řešení k elektromobilům, než BEV samotné (tedy (plug-in) hybridy). A co se samotných budoucích BEV týče, proč je CEO Mazdy tak klidný, zatímco ostatní panikaří a utrácí miliardy?

Mazda totiž svou elektrickou budoucnost naváže na Toyotu. Elektronické a softwarové systémy jsou prý vyvíjeny společně, což zajistí snížení nákladů na vývoj o 70-80 %. Jinými slovy Mazda prostě využije techniku Toyoty, která už vyvíjí plnou rychlostí a začátečníci z Hirošimy asi zásadním přínosem nebudou. Spolu s Toyotou a Panasonicem navíc plánuje vybudovat továrnu na baterie a má podepsány dohody o dodávkách akumulátorů se společnostmi Panasonic a Envision. První normální BEV od Mazdy (tedy spíše s logem Mazda) máme očekávat v období 2025-2027.