Novinky

Ministerstvo dopravy řádí v Daihatsu: ruší se certifikace a stahují auta

V souvislosti s podvody, odhalenými u Daihatsu, do automobilky naběhli už v prosinci úředníci japonského Ministerstva půdy, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu a předevčírem zveřejnili výsledky šetření. Odhalili 14 nových případů podvodů, nicméně předešlá čísla asi nebyla úplně přesná, protože počet různých pochybení se nakonec oficiálně ustálil jen na 156 případech (posledně se hovořilo o 174).

Všech 46 modelů s různými vadami bude ministerstvo neprodleně znovu testovat a výsledky bude průběžně zveřejňovat, v předstihu ale už vystavilo několik červených karet za „zvlášť závažné podvodné jednání“. Modely Daihatsu Gran Max, Toyota Town Ace a Mazda Bongo, vyráběné od roku 2007 přišly o certifikaci, protože bylo zjištěno, že se při povinných crashtestech airbag aktivoval časovačem, nikoli senzory v okamžiku nárazu. Zajímavé, nastavit nějaký časovač mi přijde skoro složitější. 😀 Ztráta certifikace znamená nutnost ukončení výroby této trojice a to až do opětovného získání potřebných dokumentů. Není přitom zcela zřejmé, zda se to nějak dotkne majitelů již vyrobených vozů, Daihatsu totiž momentálně na svém webu uvádí, že u žádného vozu „není nutné, aby přestal být používán“, informace ale nemusí být úplně fresh.

Prvotní zpráva ministerstva také hovoří o „stažení“ kei modelů Daihatsu Cast a Toyota Pixis Joy, vyráběných v letech 2015-2023, u nich bylo zjištěno zfalšování testů odemčení dveří po havárii, takže u nich není zcela jasné, zda odpovídají normám. Všechny výrobní linky Daihatsu už od 20. prosince stojí a měly by stát minimálně do konce ledna.

Při té vší mizérii je tu ale snad jedna dobrá zpráva. Objevují se zákulisní informace, že důvodem falšování nebylo primárně to, že by snad auta od Daihatsu byly životu nebezpečné krámy, neschopné projít potřebnými testy, u spousty u nich byly špatně nastavené procesy, kvůli nimž se mělo Daihatsu dostávat při vývoji do časové tísně a podvodem docházelo k urychlení dílčích postupů. To samozřejmě nemusí být úplná pravda nebo to může platit jen částečně a Daihatsu to nijak neomlouvá, není ale asi třeba se bát nějaké zásadní nezpůsobilosti vozů.