Yamaha má motor na vodík. Dala ho do golfového vozíku.
Japonské automobilky (s výjimkou Nissanu), ale i výrobci motocyklů jsou dost skeptičtí ohledně budoucnosti, kdy budeme jezdit pouze v elektromobilech a alternativu vidí v biopalivech a vodíku. Ten chtějí využívat nejen v palivových článcích, ale i spalovat ve válcích klasických motorů. Společný vývoj v této oblasti prezentuje projekt HYSE-X1, teď ale navíc Yamaha připravila vlastní koncept Yamaha Drive H2 a jedná se o golfový vozík. 😀
Yamaha Drive H2 byla představena na PGA Show, konané ve floridském Orlandu a jako základ posloužil existující golfový vozík Yamaha Drive2 Concierge 4. Ten je vybaven dvojicí vysokotlakých nádrží o celkovém objemu 50 l. Jedna z nich je pod sedadlem řidiče, druhá za zadními sedadly. To je bohužel jediná technická informace k autíčku, ale lze předpokládat, že spalovací motor bude vycházet z toho původního, jedná se o jednoválec o objemu 357 kubíků a disponující výkonem 6,8 k.
Yamaha se zatím nesvěřila jestli má s vozíkem nějaké další plány, ale zrovna využití na greenech (a nejen tam, vozíky se využívají i v dovolenkových resortech a destinacích) by dávalo pro tuto techniku smysl a mohlo by být zajímavým odrazovým můstkem k dalším instalacím. Totéž ale lze říci také o elektrické verzi tohoto vozíku, která aktuálně už existuje, běžně se prodává a k životu nepotřebuje nic jiného, než noční parkovací stání se zásuvkou. Vodík to opravdu nebude mít jednoduché, pokud nenabídne (třeba) velmi atraktivní cenu…
Tak zrovna tohle je jedna z mála oblastí, kde zaprvé dává uhlomobilita smysl a zadruhé se tam z toho důvodu prosazuje zcela sama, bez zeleného fašismu a brusele. Proč používat H2 netuším – elektro je tiché, kapacitou bohatě stačí a podobně jako u vysokozdvižných vozíků, nevidím moc smysl dávat motor, není-li provoz někde, kde je elektřina problém (nebo je problém ujetá vzdálenost).