Novinky

Nissan také vyvíjí LFP akumulátor. Zlevní auta v Evropě?

Jedním z důvodů, proč čínské automobilky dominují v oblasti elektromobilů a nikdo jim není schopen cenově konkurovat, jsou akumulátory LFP. Nejsou sice tak hi-tech jako Li-Ion články, mají menší energetickou hustotu, ale díky nižší ceně surovin jsou výrazně levnější, zvládnou větší počet nabíjecích cyklů a jsou odolnější vůči vznícení. To je opravdu velká spousta výhod. V současnosti jim patří nějakých 27 procent globálního trhu, ale 95 % z nich je instalováno v čínských autech.

Důvodem, proč je zatím nemá nikdo jiný, jsou hlavně četné čínské patenty v této oblasti. Zatímco automobilky z Číny si dlouhá léta s průmyslovým vlastnictvím vytírali… oči, plné slz smíchu, vyspělý svět ty jejich bohužel respektovat musí. Avšak Toyota už téměř před rokem oznámila rozsáhlý vývojový program na LFP, těmto bateriím se věnuje i Honda a nyní oznámil i Nissan, že pracuje na lithium-iron-fosfátových článcích. Vývoj Nissanu je vlastní a nezávislý, ale kvůli výrobě se spojí s některým z významných producentů akumulátorů. Téměř jistě to bude bývalá dceřinka AESC.

Budou díky tomu elektrické Nissany v Evropě levnější? Bohužel to vypadá, že nikoli, automobilka v tuto chvíli údajně plánuje jejich použití v levných BEV pro rozvojové trhy. Ale baterky tu ještě nejsou a plány se neustále mění. Umím si docela dobře představit, že by LFP mohly i v Evropě a Japonsku pracovat v malých a kompaktních autech, tak uvidíme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *