Mazda: aliance s Toyotou nepřipadá v úvahu
Také už vám přišlo několikaleté bratříčkování Mazdy s Toyotou podezřelé? Zájem o hybridy a vodíkovou techniku, zájem na společném vývoji technologií budoucnosti a nakonec finanční propojení, továrna v Americe a vývoj elektromobilů.
Určitě jsem nebyl sám, kdo v tom viděl nenápadnou snahu Toyoty rozšířit své impérium, které dnes v oblasti osobních aut kromě Lexusu a Daihatsu patří také téměř pětina Subaru, respektive jeho mateřské Fuji Heavy Industries. Dávalo by to smysl poté, co se spojil Nissan s Mitsubishi a vytvořil tak silnou dvojku se slušným potenciálem. Rozšíření impéria o Mazdu by přineslo další, nikoli nevýznamné posílení pozice a to nejen v Japonsku, ale i v Americe a Evropě.
Jenže nic takového se prý nestane. Masahiro Moro, šéf severoamerického zastoupení Mazdy, oficiálně oznámil, že Mazda ani Toyota nemají v úmyslu jakkoli fúzovat a jejich partnerství je zaměřeno čistě na spolupráci v oblasti technického vývoje a výroby s cílem udržet obě firmy „fit“. Hirošimská značka sice věří, že jí pro další dekádu bude stačit nový Skyactiv-X, ale už teď se musí dívat do budoucna, kde vidí hybridy a výhledově též elektromobily a vodíkové palivové články.
Myslím, že je to zatím dobře. Myšlenka udržet značky Fit je hezká, samozřejmě Toyota by ráda rozšířila své impérium, zatím to ale není nutné pro obĕ dvě strany Toyotu a Mazdu.
Spíše jsem napjatý jak se jejich malé partnerství dotkne běžných modelů.
Přeci jen se spekuluje že příští M6 dostane platformu Lexusu IS a tím pádem primárně zadní náhon.
Ano, o tom se hovoří. Ona si Toyota vlastně to impérium buduje, ale nenápadně. Jakmile Mazda začne využívat hybridy, pak vodíková auta a k tomu elektroauta ze společného 50:50 vývoje, přidá k tomu tu platformu, tam převodovku nebo cokoli jiného, jednak jí z toho půjdou nezanedbatelné finanční prostředky a současně si v tu chvíli Mazdu zaváže natolik, že bude muset dělat to, co jí Toyota když ne nařídí, tak doporučí.
Jasně, přesně tak. Jak se něco takového rozjede je velmi těžké vystoupit. Jak Toyota tak i Mazda mají tu nejlepší možnou techniku a lidi k dispozici aby byli úspěšní. Takže nemám obavy.
Co se Hondy týče, nedovedu si představit nějaké větší partnerství, taky to pořád dokola dementují.
Je to zajímavé pozorovat Hondu a její jednání za posledních 10 let. Mám pocit ,že se pořád hledají, zkouší nové věci většinou s prodejním neúspěchem.. pomalu se tedy design ustálil což je dobře. Ale chce to víc modelů v Evropě, dokuď běží hospodářství dobře, nejlépe s paletou Hybridů v každým autě od Jazze po Accorda (Legenda už asi nadobro neuvidíme )
Ta snaha Hondy o nezávislost je sice sympatická, ale nevím, jestli dlouhodobě udržitelná. R-N-M dost intenzivně spolupracuje v Mercedesem, spolupráce Toyoty a BMW se může klidně rozšířit dál, Fiat-Chrysler možná nakonec opravdu zfúzuje s VW… Mám pocit, že globální píseček se zmenšuje. PSA-Opel jsou zoufalci, ale mají čínské peníze, GM není asi dobrý partner do budoucna, se svou orientací na USA jsou zralé na to znova krachnout… Začíná být docela těsno a to se k expanzi chystá Čína.
Dobrý partner by byl Hyundai, ale japonsko-korejská firma, to by asi nefungovalo. Možná by nebylo špatné se domluvit se Suzuki, v Japonsku by se to sice trochu tlouklo, ale ve zbytku světa by to nemuselo být špatné – JV Asie, Evropa. Honda jako tradičně dražší značka a k tomu budgetové Suzuki. Zajímavé téma, sepíšu nějaký zápisek. 🙂