Toyota zpřístupní zdarma své patenty na elektrifikaci. Proč to dělá?

Toyota včera oznámila, že konkurenčním značkám bezplatně umožní využít patenty na hybridní techniku, elektromobily a vodíkové palivové články. Takových dá k dispozici více, než 24 tisíc. Navíc těm, kdo využijí její elektromotory, akumulátory, řídící jednotky a další komponenty dotyčných systémů, poskytne (už placené) poradenství. Že by se největší automobilka světa dala na charitu?

Toyota to samozřejmě dělá z dobroty srdce, protože „dostává velké množství dotazů od společností, které rozpoznaly potřebu popularizovat hybrid a další techniku elektrifikovaných systémů“. Copak se tomu dá odolat? 😉

Realita bude ovšem trochu jiná. 🙂 Takové aktivity už tu v minulosti byly (a jsou) a stejně jako Tesla nebo VW, ani Toyota samozřejmě neposkytne nic, co by mohlo někomu poskytnout konkurenční výhodu, zvlášť ve chvíli, kdy její hybridní auta už zdaleka ne vždy vyjdou ze srovnávacích testů této techniky vítězně. Většina japonských značek (Subaru, Mazda, Suzuki) už navíc THS licencuje a ostatní, kteří mají vyvinuté vlastní hybridní systémy, to zvládli bez know-how Toyoty a její patenty zdarma nepotřebují. Profitovat by z toho tedy mohly nanejvýš nějaké malé značky v Číně, které by samozřejmě také ochotně odebíraly komponenty. A zvýšení jejich výroby by mělo vliv na pokles ceny a zvýšení konkurenceschopnosti.

A budou tu i faktory marketingové. Toyota, která předpokládala, že jí výsadní postavení v oblasti hybridů ještě nějakou tu dekádu vydrží, musela být nepříjemně překvapena drakonickým utáhnutím šroubů evropské legislativy, které způsobí, že do pěti, šesti let budou hybridy něčím naprosto běžným napříč všemi značkami a nebudou tak představovat žádnou konkurenční výhodu. Toyota v uvolnění patentů zřejmě vidí jednu z posledních možností se v této oblasti zviditelnit a navíc položit základy tomu, aby se mohlo po roce 2025 hoaxovat, že za masovým rozšířením hybridů v autoprůmyslu stojí právě toto rozhodnutí.

V podobné situaci je v současnosti také Tesla, které se množí elektrická konkurence zavedených značek tak rychle, že za pár let už nejspíš nebude důvod kupovat její auta s problematickou kvalitou výroby a zoufale malou servisní základnou a co nestihne získat do té doby, bude ztraceno. Ale to jsem odbočil. Toyota každopádně cítí konec jedné éry, otázkou je, co dál, když si závody v bateriové elektrifikaci nechala utéct. Další šancí pro následující roky je možná vodík. Nikdo kromě Hondy není v této oblasti dál a když se povede palivové články dobře marketingově odprezentovat jako cool záležitost, na což Toyota rozhodně mediální sílu i schopnosti má (a mezi tím se neobjeví něco jako studená fúze 😀 ), mohly by být vodíkové automobily nová černá. …tedy pardon, Tesla.

Jeden myslel na “Toyota zpřístupní zdarma své patenty na elektrifikaci. Proč to dělá?

  • 4.4.2019 (21:27)
    Trvalý odkaz

    Osobně si myslím, že full hybridy při současné konstelaci legislativy jsou slepou větví. WLTP je totiž konečně měří férově několikrát s různým výchozím stavem baterie. Očekával bych prudký nárůst ceny všeho se spalovacím motorem(a mild hybridním pomocníkem), to aby zbyly peníze na pokutu od EU. A jinak čisté elektro, protože existuje institut superkreditů.
    A jinak samotná automobilka na implementaci jakéhokoliv hybridu dnes nepotřebuje svůj vývoj, od toho jsou tu patřiční subdodavatelé.

Komentáře nejsou povoleny.