Mazda: RX-9 bojuje nejen s emisemi, ale i s časem

Ještě vás furt baví téma sportovního topmodelu značky Mazda? 😉 Na tokijském autosalonu Mazda představila svůj první elektromobil MX-30 a na stánku byl k potkání i hlavní designér značky Ichiro Hirose a šéf R&D Ikuo Maeda, které vyzpovídal magazín Wheels, přičemž se pochopitelně nemluvilo jen o baterkách. 🙂 Oba top manažeři se dušovali, že návrat sporťáku s rotačním motorem je jejich sen, ale do cesty jsou mu kladeny různé nástrahy.

Pánové z Mazdy tvrdí, že vývoj auta ještě nezačal, i když občasné patentové novinky naznačují něco jiného, nicméně je běžné, že se průběžně vylepšují různá technická řešení pro možné, avšak nikoli jisté použití v budoucnosti.

Hlavním problémem nového RX-sporťáku jsou samozřejmě náklady. Japonský časopis Best Car před nedávnem přišel s informací, že by RX mělo mít vlastní platformu (otázkou je proč, když Mazda vyvíjí MR platformu pro mainstreamové modely, kterou poskytne i Lexusu) s tím samozřejmě souvisí enormní výdaje. Řešením by bylo spojit síly s konkurencí, jako to dělá s oblibou Toyota, ale Mazda prý nikoho neoslovila. To znamená, že jí RX-9 zase tak moc na srdci neleží, jakkoli oba pánové tvrdí, že “vášeň fandů značky je silnou zbraní, při přesvědčování vedení”.

Druhým problémem RX je samozřejmě rotační motor, jehož konstrukce není už z principu příliš kompatibilní s přísnými emisními limity, i když Mazda v poslední době při jeho vývoji dost pokročila a provedená vylepšení prý významně potlačila jeho slabé stránky.

Jenže jak plyne čas, Maeda vidí další problém. A tím je právě čas, který hraje proti RX. Jednak už je to příliš dlouhá doba, co jsme se rozloučili s RX-8 a velké odstupy generací samozřejmě takovým autům nesvědčí, protože lidé rychle zapomínají – a odchází ke konkurenci. Ale je tu ještě jedno nebezpečí – než se Mazda s RX-9 rozhoupá, může se podle šéfa vývoje stát, že prostředí (nebo nálada ve společnosti, chcete-li) už nebude sportovním autům přát.

Osobně si to tedy nemyslím, protože čím jiným nadchnout autaře, než sportovním autem – lákají už více než 100 let a budou lákat i nadále. Tím, že někdo vyrobí (třeba) elektromobil s dojezdem 1000 km, rozhodně automobilovou ikonu nestvoří. Ale pokud to má být nějaký další argument pro dozorčí radu Mazdy, tak proč ne… 😉 Spíš se obávám, že pokud chtěla Mazda ještě stihnout neelektrifikovaný sporťák, tak už je stejně pozdě a RX-9 s nejnovějším wankelem už stejně bude muset být minimálně hybrid.

2 komentáře: „Mazda: RX-9 bojuje nejen s emisemi, ale i s časem

  • 30.10.2019 (15:43)
    Permalink

    nádherné auto, co dodat. ostatně Mazdí autosalon patří v současné době k těm nejhezčím. měli by to vyrobit i kdyby se prodalo jenom několik aut, imagemaker jako hrom. tohle by Mazdu opět po létech hodně vyšvihlo. ??

  • 30.10.2019 (15:46)
    Permalink

    Ještě dodám, že takto by měla postupovat i Acura se svým top modelem, tj.Legendem ze kterého by si konkurence sedla na prdel i přes nesmyslnou cenu, stejně ho moc neprodali…

Komentáře nejsou povoleny.