Proč Mazda neprodává Skyactiv-X v Americe?

Mazda je velice pyšná na svou techniku Skyactiv-X pro benzinový dvoulitrový motor. Zaujme balíčkem komplikovaných technických řešení, patří k nejúspornějším pohonným jednotkám v dané výkonové kategorii – a co je hlavní – zákazníci se jí nebojí a kupují ji ve velkém – a to nejen v Evropě, ale i v Japonsku (tam i navzdory absurdní ceně). Není tedy divu, že po X-ku mlsně pokukuje i řada Američanů. Ti ale mají smůlu. A už víme proč.

Mazda se netají tím, že důvodem vzniku Sky-X byly co nejmenší emise a spotřeba. A to nejsou pro americké zákazníky hlavní priority, tamní řidiči upřednostňují podle názoru automobilky hlavně výkon. I proto tam většinu modelů můžete koupit s atmosférickým čtyřválcem 2,5 l, u některých verzí dokonce přeplňovaným.

Jinými slovy – motor Skyactiv-X je výrobně drahý a americkým zákazníkům nepřináší žádné významné výhody, protože má větší výkon i točivý moment a spotřeba není nijak dramaticky vyšší. Není tedy nutné auta prodražovat jeho montáží.

V tuto chvíli bych rád podotkl, že i evropskému zákazníkovi záleží na výkonu a emise ho nutí řešit absurdní nařízení úředníků, ale s tím mnoho nenaděláme.