Toyota MR2 Street Affair Concept: ve stylu formule 1

Vzhledem k tomu, že jsem opravdu velká benzinová hlava, nestává se moc často, že by mi za poslední čtvrtstoletí nějaké auto úplně uniklo. Ještě se výjimečně stane, že na nějaké zapomenu, ale po spatření fotky se mi rozsvítí. Jenže tohle je přesně ta výjimka, potvrzující pravidlo – Toyota MR2 Street Affair. Je to už téměř 20 let staré auto, bylo představeno v roce 2001 a problém byl možná v tom, že Toyota tuto studii nepropagovala celosvětově, šlo o projekt, cílený na německý trh. Takže určitě neškodí když jej trochu opráším. 😉

Už jen fakt, že se MR2 Street Affair představilo na relativně nedůležitém autosalonu, něco naznačuje – objevilo se v expozici importéra Toyoty na tuningové výstavě Essen Motor Show a …pak už nikde. Na objednávku německého zastoupení Toyoty jej postavila kolínská závodní divize Toyota Motorsport a veřejnost měla navnadit na vstup Toyoty do formule 1, k němuž došlo v následujícím roce. Mimochodem nešlo o první koncept silničního auta ve stylu monopostu formule 1 – v roce 2000 Toyota potěšila trošku známější studií Ultimate Celica s efjedničkovým nosem.

Ale zpět k Toyotě MR2 Street Affair. První, co na autě zaujme, je kompletně přepracovaná příď, která byla stylizována do podoby monopostu formule 1 – má barevně zvýrazněný „nos“ a na něj navazuje lip, inspirovaný předním křídlem. Krycí skla světlometů byla zaslepena a zdrojem světla se stala pětice projektorů na každé straně.

Toyota MR2 (W30) také přišla o čelní sklo, to nahradil polykarbonátový štít, boky auta přišly o značnou část dveří, zvětšily se nasávací kapsy a přibyly výrazné nástavce prahů. Za dvojicí ochranných oblouků jsou umístěny ještě dva dodatečné vstupy vzduchu. Zádi dominuje ducktail spoiler a minimalistický nárazník, umožňující nahlédnout do útrob motorového prostoru.

Úpravy sání a chlazení byly na místě, atmosférická osmnáctistovka s výkonem 140 k byla totiž za pomoci turbodymchadla a sportovního výfuku Remus povýšena na 258 koní a doplněna o šestistupňovou sekvenční převodovku. Auto v této konfiguraci zvládlo stovku za 6 s a rozjelo se prý až na 249 km/h, tedy lépe, než reálný turbokit MR2 TTE Turbo.

Inženýři TMG, tedy pardon, tehdy ještě TTE, dále snížili podvozek o 30 mm a osadili jej ráfky 9.5 x 19″ vpředu a 12.0 x 19″ vzadu, kam obuli masivní válce o rozměru 345/30. Upgrade dostaly také brzdy, vpředu se objevil 370mm kotouč, vzadu měl disk průměr 295 mm, což mělo autu prý zajistit zpomalení na úrovni skutečných závodních speciálů.

Přepracován byl také interiér MR2, zredukované palubní desce dominuje obří centrální displej, plochý volant přišel o horní část věnce a nový je i středový panel, tunel a hlavice řadicí páky, povědomá zůstává pouze část plastového domečku kolem řadičky.

Je vcelku logické, že zůstalo u jediného postaveného exempláře, ale Toyota na MR2 Street Affair Concept nezapomněla, v roce 2002 vznikla stokusová série MR2 Competition v tovární závodní červeno-bílé kombinaci, se sportovním výfukem, postavená na bílých 17″ kolech. Její obrázek najdete na konci fotogalerie.