Novinky

Japonská vláda chce spojení Hondy a Nissanu!

Vzpomínáte si ještě na zprávu z počátku letošního roku, v níž japonský analytik předložil vizi funkčního spojení automobilek Honda a Nissan? Jestli ne, klikněte si na odkaz níže. 😉 Zdálo se vám to naprosto nereálné?Tak nyní se provalilo, že nešlo o nějaký ojedinělý výkřik do tmy, ale pouze jeden dílek do skládačky, která se dávala v Japonsku dohromady na nejvyšších místech.

Média se nyní dopátrala informací, že iniciativa s cílem spojit Hondu s Nissanem pocházela přímo od japonské vlády, která vyvíjela aktivitu tímto směrem zhruba od poloviny loňského roku. Zřejmě i proto se objevily v tisku informace, že se aliance Renault-Nissan možná rozpadne (nebo naopak na základě těchto zpráv, kdoví… 😉 ).

Japonská vláda v tom viděla šanci vytvořit druhé silné uskupení japonských značek, které by mělo více šancí uspět v celosvětové konkurenci. Japonsko je totiž poměrně ojedinělým zjevem – pochází z něj osm automobilek, což je na takový stát neobvykle velký počet, i když čtyři z nich patří do zájmové sféry Toyoty, která je s nimi více či méně provázána společnými projekty, ale i kapitálově – Subaru, Daihatsu, Mazda a Suzuki. Na druhé straně váhy je pak problémy sužovaný Nissan a s ním propojené (problémy sužované) Mitsubishi a doposud zcela nezávislá Honda.

Z tohoto pohledu by to dávalo smysl – uskupení Honda-Nissan-Mitsubishi by se stalo velmi důležitým hráčem. Jenže zástupci Hondy a Nissanu se ani nesešli, ztroskotaly už dvoustranné rozhovory zástupců vlády se zástupci obou automobilek a následná covid krize způsobila, že idea vyšuměla do ztracena.

Spojení odmítla jak Honda, která je sice také postižena vývojem autoprůmyslu v posledních letech a covid hysterií, ale zatím není ve ztrátě, takže určitě nemá zapotřebí si dělat vrásky s problematickými partnery, navíc má dobrý byznys v oblasti motocyklů, jenž vydělává více, než ten automobilový. Nelíbilo se jí ani kapitálové propojení s Renaultem. Ale proti byl i Nissan. „Tohle mohl vymyslet jen někdo, kdo vůbec neví, jak funguje autoprůmysl,“ citoval Financial Times jistého bývalého manažera Nissanu.

Nissan se v první řadě samozřejmě chce soustředit na existující vztahy a to nejen kvůli vlivu, jenž v automobilce má Renault. Alinace totiž už nějakou dobu jede ve sdílení techniky, i když odborníci tvrdí, že například ve srovnání s VW až příliš málo. Samozřejmě by se našly oblasti, kde by Nissan a Honda mohly spojit síly, ale to nejdůležitější – technika – je u obou značek výrazně odlišná.

Honda využívá vlastní engineering, což by způsobilo velké potíže při sdílení běžných dílů, ale i platforem – a bez toho nebudou žádné významné úspory nákladů. Vzájemné technické propojení by tedy bylo možné až za několik let, ale to není jediný problém – Nissan vidí blízkou i vzdálenější budoucnost v elektromobilech, Honda spoléhá na hybridy, respektive později vodíkové palivové články. A společnou řeč by nenašli ani ohledně dalšího klíčového projektu budoucnosti – autonomní techniky. Tam Nissan spolupracuje s Waymo, zatímco Honda investovala do GM Cruise.

Nezbývá tedy, než doufat, že se Nissanu bude spolupráce s Nissanem dařit a že Honda zvládne být i nadále nezávislou…

7 komentářů: „Japonská vláda chce spojení Hondy a Nissanu!

  • je dobre, ze na ty blby napady moc nereagujou…

  • Ještě aby Honda byla jakýmkoliv způsobem spojena s Renaultem.To by ještě scházelo !!!Stačí,že je s nima spaktovanej Nissan.

    • Ninda, tak to by mohlo mit rovnou i to logo renaultu 😀
      Hošan taky dobry.

      • Kachna určitě ne. 😉 Ale co chce vláda a co chtějí automobilky není asi úplně to samé. 😀

Komentáře nejsou povoleny.