Určitě jste zaznamenali, že si Toyota nedávno nasypala prach z brzdových destiček na hlavu, že byla v posledních letech málo „environmentálně uvědomělá“, když v Americe lobovala za zachování spalovacích motorů a upřednostňovala hybridy před elektromobily. Teď však nabírá pod tlakem investorů ten správný kurz, a pustí se ve velkém do zavádění BEV do portfolia. Když o tom tak přemýšlím, tak se od období před první světovou válkou a meziválečné éry zase tak moc nezměnilo. Tehdy mnohé automobilky živořily a vyráběly to, co chtěli prodávat bohatí dealeři, dnes automobilky panáčkují před investičními fondy, chrastícími peněženkami.
Jenže je cítit, že to Toyota dělá proto, že musí, nikoli proto, že si to opravdu myslí. To se ukázalo na tiskové konferenci japonské asociace výrobců automobilů JAMA, kde šéf Toyoty Akio Toyoda kritizoval záměr japonské vlády zakázat v budoucnu spalovací motory. Podle Toyody země, pro níž je export automobilů klíčovým průmyslovým odvětvím, „ztratí svou sílu“. Nejprve by se měly „rozšířit možnosti pro technologie“ a regulace a legislativa by měly přijít až následně. Jinými slovy – nejprve je třeba dosáhnout určitě technické úrovně a jí přizpůsobit legislativu a ne naopak (jak se to děje už nějaký čas v Evropě).
S tím rozumný člověk musí souhlasit, ale rozum je dnes na vedlejší koleji, teď je v kurzu politická korektnost a sluníčkářství, podporované řvavými aktivisty a neziskovkami. A tak Toyoda dostal výchovný pohlavek v krátké době už podruhé – ti samí investoři, kteří na Toyotu tlačili ohledně oznámení změny strategie, se ozvali znovu s tím, že prohlášení Toyody „může poškodit budoucnost Toyoty“ a že „…si neuvědomuje, co je v sázce“. My samozřejmě nemůžeme vědět, zda Toyoda hovořil jménem té své automobilky nebo všech členů asociace JAMA, ale reakce investorů jsou, kulantně řečeno, znepokojivé…
Za zmínku stojí říci, které investory Toyoda tak pobouřil. Jedná se o The AkademikerPension, Storebrand Asset Management, Nordea Asset Management, KLP a Church of England Pensions Board. Tyto fondy disponují důležitým balíkem akcií Toyoty a naneštěstí čtyři z pěti jsou ze Skandinávie, která jde v elektrifikaci dost radikální cestou. S těmito parťáky v zádech to teď Toyota asi nebude mít jednoduché. 🙁
3 komentáře
Kuki
To je tak, když nevlastníte rozhodující balík akcií vlastní firmy. To vám do toho pak může krafat kdejakej jouda co si ty akcie zrovna koupil. Takže bych to viděl tak, že získat 51 % akcií a pak ať si tachají jak chtějí. A kdyby i přesto těch 49% mělo blbý řeči, tak bych jim vzkázal, že pokud nedají pokoj, tak nebudou třeba pět let žádné dividendy.
Skyline
Prostě komanči jsou zpět a s nimi klasické bolševické manýry. Toyoda to má spočítané, tak si to může dovolit, je jisté, že brzy přijde nějaký nový uvědomělý soudruh ředitel, pardon sí-í-ou.
bitkar
pfff, to jsem nevedel, ze toyotu vlastni skandinavci vlastne… :-/
Komentáře jsou uzavřeny.