Novinky

Mazda má patent na nový motor. Spalovací! Dvoudobý!!!

Věřte, nevěřte, Mazda si nechala patentovat motor s koncepcí, která je v nelibosti už asi tak půlstoletí a z posledních východoněmeckých mohykánů si děláme legraci dodnes. Ano, Mazda si nechala registrovat …dvoutakt! S přeplňováním mechanickým kompresorem Roots a technikou vznětového zapalování chudé směsi při nízkém zatížení a klasického zážehového při vyšším zatížení. Takže vlastně dvoutaktní Skyactiv-X. 😀 Kompresor opět spíš než ke zvýšení výkonu pomáhá k dobrému vyplachování motoru, pár koní k dobru ale samozřejmě přidá. Proměnné časování ventilů umožňuje upravovat kompresní poměr, k potlačení klepání má být sacímu ventilu umožněno delší otevření, současně však tlak vzduchu z kompresoru zamezuje zatlačení vzduchu zpět do sání. Jedná se tedy o podobný proces jako u motoru KJ-ZEM s Millerovým cyklem z počátku 90. let.

Otázkou však je, jak by takový motor Mazda vlastně využila? Nahradit plošně své čtyřtaktní motory dvoutakty je těžko představitelné, po zkušenostech s trabanty a wartburgy si lze jen těžko představit, jakou kultivovanost by motory měly, o emisích ze spalování oleje nemluvě. V roli range extenderů pro elektromobily už by to dávalo větší smysl, je však otázkou, jestli není motor s kompresorem poněkud drahá sranda, navíc tuto roli prý (snad možná někdy) převezmou wankely a do výroby motocyklů se asi Mazda nepustí. Nejspíš se tedy jedná o „odpadní produkt“ vývoje něčeho úplně jiného – k výrobě nejspíš nikdy nedojde, ale když už to někoho napadlo, tak se to rovnou přihlásilo. Na počet patentů se v autoprůmyslu také hraje a Mazda usiluje o první desítku. 😉

2 komentáře: „Mazda má patent na nový motor. Spalovací! Dvoudobý!!!

  • co vim, tak se o moderni dvoutaktni motor snazej inzenyri uz dlouha leta… kazdoapdne zajimavy, ze neco takovyho je. Ale asi to bude na urovni toho wankelu v mnoha ohledech.

  • Wartburg nebyl dvoutakt, ale pracoval na principu náhodných výbuchů:-)

Komentáře nejsou povoleny.