Novinky

IIHS: většina japonských kompaktů zvládla přísný boční crashtest

Americká organizace IIHS, mající v Americe na starosti crashtesty aut, zavedla pro rok 2023 přísnější zkoušku odolnosti při nárazu z boku, protože data z tamních silnic ukázala, že zhruba ke čtvrtině smrtelných zranění dochází při bočním nárazu. Zvýšila se o 400 kg hmotnost beranidla (na 1900 kg) ve tvaru přídě běžného současného SUV a zvýšila se rychlost nárazu z 50 na 60 km/h a nejnověji to bylo vyzkoušeno na jedenácti kompaktních vozech, z nichž je deset japonských a všechny tyto vozy měly podle dosavadních pravidel nejlepší výsledek Good. Tyto vozy samozřejmě ještě nebyly na novou metodiku projektovány, takže to byl zajímavý pohled na to, zda automobilky své vozy navrhují tak, aby prolezly přesně danými testy nebo dbají na jejich celkovou bezpečnost.

A IIHS bylo spokojeno – pouze čtyři vozy získaly hodnocení Poor, tedy nevyhovující. Sice mezi nimi byla tři subaru, ale jak známo, pro rok 2024 přichází jak nový crosstrek, tak nová impreza, ty už by měly být na nové předpisy dobře připraveny. Zbytek aut už prošel, sedan a hatchback Mazda 3 si udržely známku Good, takže i nadále mohou používat nejvyšší ocenění TSP+, sedany a pětidveřáky Honda Civic a Toyota Corolla mají společně s Nissanem Sentra známku Acceptable, která zaručuje ocenění Top Safety Pick.

IIHS se k tomu vyjádřilo v tom smyslu, že výsledky jsou pozitivní, protože „malá auta“ mají handicap menší styčné plochy dveří a B sloupku při nárazu, než má většina běžných amerických aut a přesto dokázala v novém testu obstát. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet u dalších kategorií a značek, před časem provedený test u SUV odhalil mnohem více nepřipravených aut: