Novinky

Honda ZR-V dostane novou verzi AWD

V Japonsku se už kvapem blíží zahájení prodeje nového crossoveru ZR-V s technikou civicu. Ohlasy tamních médií jsou velmi pozitivní, o ZR-V hovoří jako o nejsportovnějším kompaktním SUV na trhu a první vlna objednávek už pokryla produkci na několik měsíců (i když to v dnešní době čipy omezené produkce není úplně směrodatný parametr). Každopádně do vypadá, že má nový model, jenž by se měl v Evropě představit koncem léta, dobře našlápnuto. A teď tu máme ještě jednu novou informaci.

Honda ZR-V dostane další evoluci známého systému Real Time 4WD, respektive už cca dekádu označovaného Real Time AWD. Systém, v Evropě známý z céervéček a první generace HR-V postupem času přišel o jedno čerpadlo a od 4. generace CR-V je ovládán ne mechanicky změnou tlaku v hydraulické soustavě, ale elektronicky. A právě druhou evoluci RT-AWD dostane ZR-V.

Vývoj systému měl na starosti Keijiro Nakamura, jenž se u Hondy věnuje AWD od svého nástupu k Hondě v roce 2004 a cílem naladění bylo dostát filozofii vývoje modelu „přímé spojení s nervy“, které má vyjadřovat „řidičskou“ povahu ZR-V. Asi nemusíte být AWD inženýr s dvacetiletými zkušenostmi z vývoje, abyste věděli, že trakce je tím lepší, čím více síly jde na zadní kola. A na zadní kola jde zase o něco více točivého momentu, než u aktuálního CR-V, které se už chová na méně přilnavém povrchu velmi dobře. V japonské prezentaci se bohužel nemluví o tom, jak se zapojení zadní nápravy zlepšilo procentuálně, ale rozdíl oproti dosavadní verzi RT-AWD asi demonstruje video lépe, než nějaké číslo. Systém ovládající zadní kola také funguje rychleji a kromě dat z plynového pedálu a senzorů vyhodnocuje také pohyby volantu a přizpůsobuje jim dávkování točivého momentu.



Nikdy se mi s jistotou nepovedlo zjistit, zda první generace RT-AWD v CR-V minulé generace (4G) fungovalo i při zatáčení, protože auto už mělo brake vectoring jenž také významně ovlivní jízdní vlastnosti, ale u aktuálního CR-V se zadní náprava připojuje i při zatáčení a rozjezdu, psal jsem o tom před časem v testu. Tato funkce byla samozřejmě zachována i u ZR-V a fungování systému bylo zase o něco posunuto, reakce jsou rychlejší a vyhodnocování dat z G-senzorů zlepšeno. Ještě se můžete podívat na další video, kde je mimo jiné vidět trakce i na zledovatělém povrchu. Pokud tím ale nechcete strávit 10 minut života (i když automatický překlad do češtiny je občas fakt sranda 😀 ), mrkněte alespoň na cca 7:30, kde je vidět, jak lze jet vyššími rychlostmi řízeným smykem všech kol. Zatím to ještě není Subaru 😉 , ale je zřejmé, že je RT-AWD už opravdu na slušné úrovni. Tak doufejme, že se ZR-V s AWD dostane i do Evropy, ať to můžeme vyzkoušet.

8 komentářů: „Honda ZR-V dostane novou verzi AWD

  • tak snad se to nebude rychle prehrivat jako doposud

    • Já myslím, že naposledy se přehřívalo CR-V 3G. U 4G zase nebylo elektronicky řízené AWD úplně vychytané, tenkrát vyhořelo na nějaké zkoušce na válcích. Ale v reálném provozu nemám pocit, že by mu v oblasti naladění něco chybělo.

      • Nepřehřálo se Chválovi i CR-V5G ve Vánočním sněžném testu před 4 lety? 😉
        Ale co vím od padama, tak se umí přehřát i SH-AWD v Ridgelíně, když s tím letí jak byl zvyklý s Legem 😀

        • Co já vím.
          Tak to by mě zajímalo, jak s tím jezdí. 😀

          • Jako vzdy a se vsim, furt plnej 🤣

      • jeste nedavno, nejaka honda – ale mozna to bylo iVTM, tusim jsem videl na yt Sarah n Tuned. Tam ma takovej kopec, kterej dycky vyjizdi s SUVckama (vicemene sutr a pisek) a at to bylo cokoliv od Hondy, tak to nevyjelo a je to jen treba pul rok stary video. Proste to napsalo, ze se to prehralo a konec. Jiny SUVcka to dali, takze to neni nejaky ultra offroadovy extrem. Porad to Honda nemela moc vychytany.

        • Hmmm, chápu, proč na to koukáš. 😀
          Našel jsem si pár videí a třeba takový Ram 1500 to vyjel až redukcí a uzavřenými diferenciály, Grand Cherokee to vyjel jen tak tak a už mu to hlásilo přehřátí, Outback Widerness vyjel do poloviny. Tak nevím.

          • ona ma tech kopcu tam nekolik dle obtiznosti. Nejaky drsny verze pickupu zkousi na drsnym kopci, lehci SUV na mensim kopci. Takze to neni, ze by tomu nalozila nejak moc.

Komentáře nejsou povoleny.