Novinky

Honda a Yuasa: spolupráce na výkonných akumulátorech pro BEV

Určitě znáte japonské akumulátory GS Yuasa. Já na ně nedám dopustit, vždy mně vydržely citelně déle, než jakékoli jiné, včetně Panasonicu a v jednom z aut slouží původní už více, než 12 let. Takže považuji za dobrou zprávu oznámení Hondy, že připravuje byznys právě s Yuasou. Spolupráce se bude týkat velkokapacitních a vysokovýkonných Li-Ion akumulátorů a bude zahrnovat nejen jejich vývoj i výrobu, ale i zajištění potřebných surovin. Koncem letošního roku má být za tímto účelem založen společný podnik.

Také vám tady něco nehraje? Honda a Yuasa přece už v oblasti akumulátorů spolupracují. V roce 2009 byla v Japonsku založena společnost Blue Energy Co., Ltd, s podílem Yuasy (51 %) a Hondy (49 %) která vyvíjí a vyrábí Li-Ion akumulátory pro automobily. Zprvu dodávala baterie pouze pro hybridní modely Hondy (od Jazzu a CR-Z přes Accord a Legend až po NSX, ale od roku 2020 prodává i Toyotě (Harrier, RAV4). Tak je otázkou, proč nepokračovat v tomto byznysu a místo toho zakládat novou společnost (určitě zase s nějakým sluníčkářským jménem). Ale zřejmě bylo takto rozhodnuto proto, že se nová spolupráce bude týkat nové generace akumulátorů primárně pro elektromobily.

Honda se při budování své elektrické budoucnosti nespoléhá jen na jednoho výrobce. Koupila 1% podíl v největším světovém výrobci Li-Ion akumulátorů CATL a je s ním dohodnutá na dodávkách baterií a společně s LG postaví v Ohiu továrnu na akumulátory. Toto rozložení do tří klíčových regionů s různými partnery naznačuje, že chce mít Honda nezávisle pokrytou produkci na všech hlavních trzích a v případě problémů vykrýt výrobu odjinud. Stávající čipová krize asi byla dostatečným poučením…

Je mimochodem zajímavé, že ve všech případech jde o kooperaci v oblasti Li-Ion článků, vůbec se nemluví o SSB. Je samozřejmě jasné, že si techniku akumulátorů s pevným elektrolytem vyvíjí LG, CATL, Honda samotná a určitě i Yuasa, ale zatím nejsou předmětem žádných dohod, minimálně tedy veřejných. To naznačuje dvě věci – zaprvé opatrnost, kdo bude první, popřípadě nejlepší, s tím bude pochopitelně nejzajímavější spolupracovat, zadruhé je zřejmé, že SSB budou ještě dlouho pouze doplňkem pro dominantních Li-Ion baterie (byť samozřejmě průběžně modernizovaných) a dostávat je zřejmě budou nejprve drahé topmodely, popřípadě sportovní vozy, u nichž bude klíčová jejich avizovaná velká energetická hustota a tedy velká kapacita při malých rozměrech.