Novinky

JDM 2023: 40 let od začátku konce zrcátek na blatnících

Vyklápěcí světlomety neboli mrkačky nejsou jediným charakteristickým prvkem japonských aut (tedy ne, že by je používali jen Japonci, ale svého času si je oblíbili více, než ostatní). Až do poloviny osmdesátých let měly všechny japonské vozy takzvaná „fendā mirā„, tedy zrcátka, umístěná na předních blatnících. Evokují nám dnes hlavně klasické JPN sporťáky, nicméně byla povinná a jediná schválená pro všechny domácí automobily – a to z dobrých důvodů. Ačkoli se to nezdá, lépe se přes ně sleduje dění za vozem, nemají totiž tak velký mrtvý úhel. A navíc nezvětšují šířku auta, což se hodilo v úzkých uličkách japonských měst.

Japonská administrativa je však nevyžadovala po dovážených autech, ta měla výjimku na boční zrcátka, umístěná v dolním rohu předních dveří – a to i přesto, že je považovala za méně bezpečná. Jenže Japonci se rádi inspirují západními trendy a požadovali „dovozová“ boční zrcátka i od domácích značek. A ty si vydupaly uvolnění regulí, k němuž došlo v roce 1983. Před 40 lety tedy japonská auta mohla začít legálně používat boční zrcátka – a nebála se je použít, během velmi krátké doby vytlačila ta blatníková, přestože mnohé značky dávaly zákazníkům možnost volby. Věrní jim zůstali jen taxikáři, proto je dodnes můžete vidět třeba na voze Toyota JPN Taxi.

Je však dost pravděpodobné, že by se nedožily dnešních dní, ani kdyby je nezlikvidoval módní trend. Ačkoli je přes ně dobrý výhled, z pohledu aerodynamiky je to čisté zlo a nejspíš také nebyla úplně přívětivá k chodcům. 😉 Ale nostalgie kolem nich prostě funguje náramně.