/ Honda Jazz MY2023: proč se tak moc změnil? /

Honda vloni na podzim představila na japonském trhu změny u modelu Jazz/Fit/Crosstar a my byli samozřejmě jako na trní, co z toho se dostane do Evropy. nakonec to dopadlo nad očekávání – budeme mít k dispozici všechny inovace jako JDM, tedy nejen silnější hybridní verzi e:HEV, ale dokonce i sportovnější hybridní e:HEV RS, i když u nás se bude poněkud neatraktivně jmenovat Jazz Advance Sport. Podrobnosti k evropským novinkám najdete v článku níže. Každopádně jste se možná ptáte, proč v rámci pouhého faceliftu došlo k tolika změnám, jsou větší, než někdy bývá u generačních obměn. Tak teď už je jasno a musím říct, že jsem to tušil.

Honda je fakt dobrá v opakování vlastních chyb a 4. generaci jazzu se povedlo totéž, co sedmé generaci civicu na počátku tisíciletí. Tehdy došlo k osudnému (prakticky způsobilo zhroucení prodejů Hondy v Evropě, z něhož se doposud nevzpamatovala) porušení kontinuity modelu, když se ze sportovně koncipovaných modelů stala pekařská dodávka, vytvořená s cílem konečně to natřít corolle na vlastním hřišti. Jazz je podobný případ – první generace sice byla taková komfortní MPV bačkůrka pro důchodce a ženy v domácnosti, ale dvojka už byla o poznání ostřejší a minulá generace už byla vyloženě sportovně laděný hatchback, jenž se už de facto oprostil od MPV genů. Byla s ním radost jezdit a korunu tomu nasadila verze Dynamic.

Jenže současná generace zařadila zpátečku jak v oblasti designu, tak celkového naladění auta na komfort a pohodovou jízdu a kontrast s naopak nejsportovnějším subkompaktem Toyoty v historii tak byl obrovský. A zákazníci (v Japonsku, které je pro Hondu samozřejmě rozhodující) vystavili účet – zatímco yaris už druhým rokem bojoval s N-BOXem o titul nejprodávanějšího auta JDM, Jazz vypadl z první desítky. Proto došlo k výše popsaným změnám s cílem alespoň trochu napravit reputaci modelu (i když je už samozřejmě pozdě) a nalákat alespoň některé majitele předchozí generace, navyklé na výrazně sportovnější ladění modelu. Verze RS je mimochodem v Japonsku k dispozici i se benzinovým motorem 1.5 DOHC i-VTEC, rozsah technických změn je stejný jako u e:HEV RS, ale motor zůstává na 118 koní a 142 Nm, což jsou hodnoty shodné pro všechny verze.

Doufejme tedy, že modernizace jazzu pomůže v Japonsku i Evropě a konečně utvrdí Hondu v tom, že zákazníci od aut této značky vyžadují určité chování a pokud jej nedostanou, odchází – a je tedy dobré se osvědčeného receptu držet. Něco mi říká, že Jazz 5G, jenž lze očekávat v Japonsku koncem roku 2024, bude úplně jiné auto. 😉