Nissan má nového šéfa. Jaké má Makoto Uchida plány?
Do křesla CEO automobilky Nissan usedl první prosincový den Makoto Uchida, jenž tak vystřídal Hiroto Saikawu, u něhož se prokázalo, že neeticky benefitoval z pořádků, nastavených Carlosem Ghosnem. Novému šéfovi je 53 let a u Nissanu pracuje od roku 2003, tedy na japonské poměry poměrně krátce, je to tedy kariéra jako hrom. V tabulce níže vidíte přehled jeho pracovního postupu.
Dec | 2019 | Representative executive officer, president and chief executive officer, Nissan Motor Co., Ltd. |
May | 2019 | Senior vice president, Nissan Motor Co., Ltd. Chairman of Management Committee for China (MC China), President, Dongfeng Motor Co, Ltd. |
Apr | 2019 | Senior vice president, Nissan Motor Co., Ltd. Management Committee for China (MC China), President, Dongfeng Motor Co, Ltd. |
Apr | 2018 | Senior vice president, Nissan Motor Co., Ltd. President, Dongfeng Motor Co, Ltd. |
Nov | 2016 | Corporate vice president, Alliance Purchasing, Nissan Motor Co., Ltd. |
Apr | 2014 | Program director, Nissan Motor Co., Ltd. |
Sep | 2012 | Renault Samsung Motors |
Apr | 2006 | Manager, RNPO, Nissan Motor Co., Ltd. |
Oct | 2003 | Nissan Motor Co., Ltd. |
Apr | 1991 | Nissho Iwai Corporation |
A co od pana Uchidy můžeme očekávat? Vzhledem k tomu, že jej vybírala dozorčí rada podle jasně daných kritérií, je jasné, že se bude věnovat primárně právě jim. 😉 Ale není nad to, když to uslyšíme přímo od něj…
Nový šéf nejprve zahrál na firemní hrdost, když oznámil, že nemá v úmyslu prohlubovat finanční propojení s Renaultem, jenž je majoritním vlastníkem akcií Nissanu. Současně ale potvrdil zájem pokračovat v alianci s francouzským výrobcem.
Dalším cílem je opravit ziskovost druhé největší japonské značky, ale podle jeho slov je třeba si stanovit realistické cíle. Co se aliance týče, myslí si, že je třeba se lépe zamyslet, jak může co nejlépe pomoci všem jejím členům – včetně Mitsubishi Motors, které je dnes součástí Nissanu.
Klíčem k ziskovosti má být spuštění prodeje více nových modelů a moderní automobilové techniky. Zajímavé také je, v čem vidí Uchida důvody současné krize. Podle něj „byla vytvořena kultura nastavení cílů, kterých nebylo možné dosáhnout a to se projevilo v důrazu na krátkodobé výsledky namísto dlouhodobé strategie.“ Exemplárním případem je americký trh, kde byla v honbě za prodejními čísly aplikována strategie výrazných slev, která nejen že měla vliv na pokles zisku, ale také poškodila image značky.