Novinky

Bude mít Toyota dvě sportovní značky? Je prý místo pro Gazoo i TRD!

Toyota a sportovní divize, to je téma na knihu. Závodní sekce TRD (Toyota Racing Development) sice existuje déle, než 40 let, ale nikdy neměla ambice vyrábět ve velkém upravené vozy pro běžné zákazníky. Za první pokusy vytvořit jednotné označení pro ostřejší modely tak lze asi považovat verze T-Sport z kraje tisíciletí, ale neměly dlouhý život, ani nic společného s TRD. Pak na delší dobu (i) tyto ambice Toyotu opustily. Po nějakém čase se z ničeho nic objevil aftermarketový program TRD a začaly se množit i komplexní úpravy – a to primárně off-roadových modelů, jenže primárně pro zákazníky v Japonsku, USA a Austrálii.

V Kolíně nad Rýnem zase Toyota zformovala závodní divizi TMG pro evropské motorsportové aktivity a jeden čas to vypadalo, že sportovní globální značkou bude právě TMG. Německé sídlo a zkratka, evokující mercedesí AMG, to znělo Japoncům jako ideální kombinace, vznikl dokonce hardcore koncept vytuněného Lexusu LS a spuštění projektu bylo na spadnutí. Ovšem jen do chvíle, kdy to celé zase umřelo. Místo toho se z ničeho nic objevil na scéně motorsportový program Gazoo Racing.

Dál už to znáte – z Gazoo se po účasti v řadě šampionátů stala oficiální sportovní značka, ale TMG ani TRD neskončily, ba co víc, v Japonsku je doplnila ještě další aftermarketová divize Modellista a Toyota je teď nejspíš značkou s největším počtem divizí pro tuning a racing na světě. 😉 A žádná z nich to nechce vzdát…

Určitě jste si všimli, že v případě tuningu a stylingu nejnovějších modelů, který probíhá v režii Modellisty a TRD je ve skutečnosti spíš Modellista a Gazoo, komponenty TRD a GR se totiž částečně nebo zcela shodují. Nabyl jsem proto dojmu, že se bude TRD postupně utlumovat ve prospěch Gazoo a nakonec potichu vymizí. Takže mě docela překvapila informace, o které se s vámi teď chci podělit:

Viceprezident skupiny Toyota pro marketing Ed Laukes v rozhovoru pro Automobile Magazine řekl, že „…je (v USA) spousta prostoru pro TRD i GR“. A jak si představuje rozdělení jejich působnosti? Tato konkrétní informace nepadla, ale z jeho slov „TRD má dlouhou tradici s trucky“, by se dalo předpokládat, že je záměr zachovat off-roadovou tradici TRD pro SUV a pick-upy. Je ovšem otázkou, jak to bude s TRD tuningem běžných modelů (zejména v Japonsku). Takže moc jasno v tom nemáme, ale víme jedno – i do budoucna můžeme počítat s tím, že se budeme potkávat modely GR, TRD, Modellista a závoďáky TMG.

Jeden myslel na “Bude mít Toyota dvě sportovní značky? Je prý místo pro Gazoo i TRD!

  • to je veru dost teply a neprehledny mit tolik racing/tuning divizi.

Komentáře nejsou povoleny.