Mazda: MPS modely se nejspíš nikdy nevrátí. Ale to není zase tak špatná zpráva.

Sportovní modely MPS (Mazda Performance Series)/Mazdaspeed neměly moc šancí se dostat do povědomí široké motoristické veřejnosti, i když mezi petrolheady si příznivce našly – dvě generace trojky a jedna šestky, to prostě není moc dlouhá tradice, tím spíš, že už mají dvě generace výpadek. Že to má spočítané šestka, se ví už dávno, moc dobře se neprodávala. Údajně proto, že na sportovní sedan střední třídy přece jen nebyla zase tak moc výkonná a zájemce o takové auto raději zamířil k jiným výrobcům. Ale v případě kompaktního hot-hatche je situace přece jen jiná – stále jsou populární a určitě se mnou budou souhlasit všichni (až na vedení Mazdy 😀 ), že by značce s jistým sportovním flairem verze 3 MPS jen prospěla. Jenže teď se ukazuje, že absence MPS v současné a minulé generaci není pauza, ale trend.

Mazda tvrdí, že teď potřebuje zaměřit pozornost na zvýšení kvality (zejména interiérů), související s ambicemi poprat se se zavedenými prémiovými značkami o místo na slunci a nemá zdroje zabývat se tak okrajovou záležitostí, jako je Mazda3 MPS. Částečně to dává smysl, Mazda není ani velká, ani bohatá značka a musí zvažovat, za co vydá peníze, na druhou stranu sportovní verze do značné míry definují prémiové značky, takže bez MPS bude složitější se pasovat do role aspiranta luxusního segmentu. Minimálně tu ale byla vidina toho, že jakmile Mazda obnoví modelovou a motorovou nabídku, dojde i na MPS, třeba už v další generaci trojky.

Ale to se podle managementu hirošimské značky nejspíš nestane. Mazda sice i nadále bude dbát na jízdní dynamiku všech svých aut, ale MPS verze v plánu nejsou. Mazda nemá zájem o auto s pubertálním (to jsem řekl já, ne oni 😉 ) charakterem hot-hatche, ale spíše o výkonné, ale celkově vytříbené, dospělé modely – jako je nedávno představená Mazda3 2.5 Turbo. Se slušným výkonem, masivním točivým momentem, bez křídel a dramatických bodykitů.

Nemusíme s tím souhlasit, ale je třeba uznat, že to určitý smysl dává. Dynamika auta bude pro většinu zájemců dostačující, design všeobecně přijatelný, náklady na vývoj výrazně menší a nakonec se jich možná prodá víc, než klasických hot-hatchů u konkurence. Navíc, když se nad tím zamyslíme, obě 3 MPS vlastně také nebyly zase tak hot. Sázely spíše na masivní točivý moment, než nutnost ždímat každého koně výkonu, jízdní vlastnosti byly spíš gétéčkové a bodykity poměrně decentní (až na nasávací kapsu v kapotě poslední verze), takže Mazda3 Turbo není zase tak nelogickým pokračováním MPS, jak by se kvůli absenci označení mohlo zdát. A pokud jde o image, o to se postará nové (zřejmě) gétéčkové kupé s řadovým šestiválcem