Novinky

Honda: 10 elektromotorek do tří let

Není žádným tajemstvím, že Honda není velkým příznivcem překotného přechodu na plnou elektrifikaci. ale co může dělat. Alespoň se poučila ze zpoždění, které jí v současnosti komplikuje život u automobilů a rozhodla se nezopakovat tutéž chybu u motorek. Proto se chce jako největší výrobce motocyklů stát v této oblasti leaderem a mít už v roce 2025 „nejméně 10“ jednostopých strojů, poháněných výhradně elektromotory.

Honda rozlišuje tři kategorie elektromotocyklů. Různá přibližovátka, jezdící rychlostí maximálně 25 km/h, mopedy jezdící do 50 km/h a „elektrická vozidla“ s maximálkou přes 50 km/h. Hlavní trhy, tedy Japonsko, USA a Evropa dostanou do tří let tři plnohodnotné „fun“ elektromotorky a jedno malé elektrické vozidlo pro děti. Předpokládám, že tříkolka Striemo jako samostatný model do tohoto výčtu nepatří.

Na základě teaserové fotky lze předpokládat, že tuto svatou trojici bude tvořit skútr, adventure motorka a cruiser/chopper. Ostatní elektrické mopedy a kola budou určeny pro chudší trhy, ty však první modely dostanou ještě před koncem tohoto roku. První generace elektromotorek asi ještě bude určitým kompromisem mezi váhou a dojezdem, Honda však vidí „odemčenou budoucnost motocyklů“ s příchodem akumulátorů s pevným elektrolytem a „vysokou úrovní kompatibility softwaru napříč EV“. Unifikované díly, tedy motor, akumulátor a řídící jednotka budou stejné pro více modelů a instalují se na rámy, které budou odpovídat specifikům a požadavkům jednotlivých trhů.

Elektromotorky budou už využívat novou generaci standardizovaných výměnných akumulátorů, k nimž se přihlásily i konkurenční značky Yamaha, Suzuki a Kawasaki (a v Evropě také KTM a Piaggio). Je tak dost pravděpodobné, že se z těchto baterek časem stane celosvětový standard, to by velmi zjednodušilo přístup motoristů k nabitým akumulátorům. Honda také od roku 2024 slibuje software, schopný doporučit optimální trasy s ohledem na dojezd a umístění dobíjecích stanic.

A nebojte se, mašiny s benzinovými motory bude Honda vyrábět i nadále, takže to bude tak, jak to mělo být i s elektroauty – ať si každý vybere to, co opravdu chce, ne to, co mu nadiktuje nějaký úředník. Japonský gigant nicméně předpokládá, že zájem o elektromotorky poroste, v roce 2030 očekává 15% podíl na počtu všech vyrobených motocyklů, tedy 3,5 milionu kusů ročně.

3 komentáře: „Honda: 10 elektromotorek do tří let

  • No, když jsem kdysi psal, že bych s těmi fantasmagoriemi o pevném elektrolytu nebyl tak optimistický, tak prý nemám být pesimista.

    Loni měla auto s pevným elektrolytem představit Toyota.

    Letos Honda.

    Máme kulové.

    Takže mě nepřekvapuje, že Honda u motorek žádné datum už radši nezmínila, ale divím se, že pevný elektrolyt zazněl. Na jejich místě bych byl raději ticho, není-li vůbec nic jisté. Je naopak jasné, že situace je horší, než si kdo myslel – přece pokud to mělo být letos a šlo by jen o drobné zpoždění, nebyl by důvod zase totálně mlžit. Takže jsme se za 5 let, co o tom Honda mluví (zde jsem dohledal článek z roku 2017), nikam neposunuli a kdo ví, kdy se posunem.

    • Asi to nešlo úplně podle plánů, ale Toyota už potvrdila nový termín – 2025. Takže pokud je na tom Honda podobně, to načasování odpovídá.

      • Celou dobu píšu to stejné – až to bude na salonu, tak tomu uvěřím. Do té doby jsou to jen teorie.

        Může v tom hrát pochopitelně roli politika, protože SSB jsou de facto smrt pro Teslu a dnešní elektromobily obecně. Takže vývoj není to jediné, na čem tady záleží. Každopádně kdyby to Honda nebo Toyota měly, tak jsou ze dne na den na špici a Elon může jít vymýšlet nový dotační projekt. Místo toho bude Honda stavět elektromobily na platformě GM, takže asi tak.

Komentáře nejsou povoleny.