Novinky

Japan Car of the Year 2022/2023? Nissan Sakura a Mitsubishi EK X EV!

Tak nám japonskou anketu Auto roku vyhrál už podruhé elektromobil (předtím to byl v roce 2011 Nissan Leaf). Tedy přesněji řečeno hned dva elektromobily – Nissan Sakura a Mitsubishi EK X EV, společně vyvíjené kei. Není žádným tajemstvím, že tahounem v oblasti elektrifikace je z této dvojice Nissan, Mitsubishi však zase zase (primárně) poskytlo karoserii a šasi miniauta EK X (a potřebné výrobní kapacity), na níž Nissan navrhl pro sakuru vlastní panely karoserie. Výsledkem jsou tedy první regulérní kei elektromobily.

Porotci ocenili rozumnou cenu obou elektroaut, ale také dynamiku, jíž samozřejmě překonávají klasické kei automobily. Není divu, při výkonu 63 k a točivém momentu 195 Nm… Pochváleny však byly i za jízdní vlastnosti a dosah až 180 km. Dvojici tím pádem patří i dílčí ocenění K Car of the Year, je to totiž poprvé v historii, co se celkovým vítězem ankety stal minivůz třídy kei. Nissan vyhrál už dva roky po sobě, vloni získal cenu model Note e-Power a celkem jde o šestý titul.

Nissanu se letos vůbec dařilo, odnáší si i cenu Technology Car of the Year pro model X-Trail, zdůvodnění se mi bohužel najít nepodařilo. Mitsubishi získalo JCOTY po 26leté pauze a je celkově pátý. Dále se vyhlašovalo ocenění Import Car of the Year (Hyundai Ioniq 5), Design Car of the Year (BMW iX, to mě fakt docela pobavilo) a Performance Car of the Year, které připadlo dvojici Honda Civic e:HEV/Civic Type R. Pro pořádek ještě přikládám kompletní seznam letošních finalistů:

  • Hyundai Ioniq 5
  • Honda Civic e:HEV / Civic Type R
  • Land Rover Range Rover
  • BMW iX
  • Mazda CX-60 e-Skyactiv D
  • Nissan Fairlady Z
  • Nissan X-Trail
  • Suzuki Alto
  • Toyota Crown
  • Nissan Sakura / Mitsubishi eK X EV
  • Renault Arkana