Novinky

Afeela: nové info o značce Hondy a Sony

Sony představilo minulý týden na výstavě CES značku Afeela, pod níž bude společnost Sony Honda Mobility za necelé čtyři roky prodávat hi-tech automobily. Zpočátku moc konkrétních informací nebylo, ale jak už to bývá, stačí pár dní (a rozhovorů) a hned je o čem psát. 😉

Asi vás to překvapí, stejně jako mě, ale Sony Honda Mobility nepředstavilo sedan Afeela jen jako vábničku, aby v roce 2025 začalo prodávat crossover. Prvním modelem Afeela bude skutečně sedan, inspirovaný tímto autem, označení Prototype tedy nebylo náhodné, lze tím pádem očekávat, že změn v oblasti designu mu spíš méně, než více. Ostatně jak už jsem psal – design je sice nadčasový (i když poněkud anonymní) a bude stárnout pomalu. Každopádně začít sedanem je rozhodně dobré pro image značky, ale crossover by samozřejmě měl větší prodejní potenciál.

Velká 21″ kola klamou, sedan Afeela je rozměrově téměř identický s modelem Accord (4904 x 1862 x 1450 mm), má míry 4895 x 1900 x 1460 mm, ale má výrazně delší rozvor 3000 mm (+170 mm). Vzhledem ke kompaktnosti elektrických systémů tak bude zřejmě výrazně prostornější. Zároveň je ale patrné, že chce SHM nechce pouštět do přímé konfrontace s Teslou nebo Mercedesem, jejich Model S a EQE jsou o něco větší a Model 3 a EQC zase menší.

Značka Afeela nebude mít prémiové ambice, soupeření s BMW a Mercedesem ponechá na Acuře, ale nebude se jednat ani o mainstreamovou značku, jako je Honda. Filozofií mají být „high value vehicles“, tedy „hodně muziky za dost peněz“, přičemž by se ale nemělo připlácet za logo (které Afeela stejně nemá… 🙂 , což je škoda, protože emblém na Sony Vision S byl pěkný). Nepůjde ani o značku jednoho modelu, Sony s Hondou chtějí mít nejméně tři auta, přičemž jejich mix bude hodně záležet na tom, jak rychle se bude vyvíjet technika. Druhý model je samozřejmě jasný – půjde o crossover a zřejmě bude opět vycházet z konceptu Sony, jenž má podobný styl designu. Třetí modelová řada je ale zatím s otazníkem. Mohlo by jít o další sedan, ale zvažuje se také MPV!

Minivany jsou teď trošku stranou zájmu, ale u Hondy a Sony si myslí, že by to změnila autonomní technika. Pokud by se rychle povedlo rychlé rozšíření Level 3 nebo dokonce Level 4, pak „…by možná každý potřeboval party-car“, míní šéf SHM Yasuhide Mizuno. Jinak pokud jde o techniku, SHM bude využívat novou skateboardovou platformu Honda e:Architecture a s ní samozřejmě i další in-house systémy, v tomto projektu nebude General Motors nijak zainteresován. Afeela bude doma v Americe, tam se auta budou vyrábět a vyvážet do Japonska – a dobrou zprávou je, že i do Evropy, kde by se měl sedan objevit na počátku roku 2027.

16 komentářů: „Afeela: nové info o značce Hondy a Sony

  • Jasně, takže místo, aby zacílili jasným směrem, nechají to na novinářích… Bože, to je strašný. Jménem počínaje a vším dalším, co zatím víme, konče. Jestli z tohodle nebude do 5 let mrtvá firma, tak se budu dost divit, pokud se teda v mezičase nestane něco, co by tomu v úspěchu aspoň trochu pomohlo.

    Uvidíme, jestli Honda začne svoje auta ojebávat nově i kvůli efílu nebo jestli to cenově vmáčkne mezi Acuru a Hondu způsobem, který bude dávat aspoň trochu smysl. Nevím, co by se muselo stát, abych si efílu koupil, ale když zkoušela „něco mezi“ dělat Acura, která měla přecejen lepší jméno než tohle, dopadlo to katastrofou (Acura RL). Lidi nechtějí auta, která s ničím nelze srovnat, která jsou „menší než S ale větší než 3“, která „nejsou konkurentem BWM i4, ale něčím jiným“. Úplně se mi z toho přístupu navaluje…

    • TO SKY: Naprostý souhlas. Buď luxus nebo mainstream. TEČKA. NIC MEZI NEEXISTUJE. Přesně na tohle dojel legend, který měl v USA image a jasně stál proti bmw 5. Tyhle spatlaniny vznikají spíše jenom jako sny mimo realitu stojících manažerů takto bohatých firem. Už vidím jak to všichni chtějí a jdou do toho nasypat balík. Jako mě to přijde spíš jako snahy citroenu, který také občas vyhodí velký sedan(a dobrý), ale image citrona prostě nemá šanci do prémiové třídy vůbec prodeji jakkoliv zasáhnout. Jako abych jenom nehanil tak musím říci, že ten design není špatný. Připomíná mi to auta ze sci-fi filmů budoucnosti a budoucnost přece nějaká bude 🙂 Tak asi si myslí, že autonomní svět přijde brzy, což si teda úplně nemyslím já.

      • Chtěl jsem napsat Legend I a II potom už jenom zkoušeli.

        • Jo a souhlas s autonomií, naopak sice relativně potichu, ale oficiálně, tohle už skončilo. Sice kde-kdo ještě rajtuje na mrtvém koni a snaží se předstírat, že za chvíli doběhne do cíle, ale současná technologie končí níž, než je potřeba, aby plná autonomie mohla fungovat v něčem, co se pohybuje po silnici.

      • Legend: jo, RL a „smart luxury“, to byl polibek smrti…

        Stačí vidět, jak se daří DS, když už jsi zmínil Citroen. A to aspoň mělo sice blbou, ale nějakou logiku, kdy se z relativně úspěšného jména modelu udělala značka. Efíla nemá historii, nemá nic…

        Design mi přijde taková instantní nuda, jsou horší, ale jsou i lepší. Když si to teď představím na salonu, kde je jinak akorát květináč a znuděný prodavač, úplně vidím, jak mi ruka pod náporem emocí sama vytahuje kreditku, vždyť je to přece efíla, ani ryba, ani rak, ale s cenou mega plus…

    • Společné znaky failu RL a Afeelou nevidím naprosto v ničem.

      Základní problém Acury obecně byl, že se po dobrém startu s FWD modely rozhodla ušetřit a místo investic do prémiové techniky, které udělali všichni konkurenti, se snažila zákazníka přesvědčit, že technika Hondy v jiné kastli stačí. A když zjistila, že to nikdo nebaští, začala vymýšlet pochybné strategie s „alternativou k prémii“.

      Afeela může těžko být odlišnější. Už od začátku je zřejmé, že to bude hi-tech model, na kterém se rozhodně šetřit nebude, pokud někdo Sony nepředběhne, možná bude mít techniku, kterou nenabídne nikdo jiný. A cena se odrazí od skutečnosti, že jde o „normální auto“ s hi-tech výbavou, protože kdyby bylo od začátku koncipované jako prémiový model s hi-tech, moc by se toho kvůli ceně neprodalo. I proto nehraje klasickou „prémiovou hru“ s menší velikostí aut, než je obvyklé v dané třídě, ale má prostě rozměry Accordu, Camry. Že to nakonec může – a asi bude – stát jako prémie, je jasné, ale dostaneš přidanou hodnotu, kvůli níž to (doufejme) koupí geek z kategorie mainstreamu, ale i prémie, pokud to jinde nedostane.

      Že Afeela nebude „prémie“ neznamená, že bude mít plasty z Priusu 2000 a gumové rohože, být nebo nebýt v prémii už je dneska spíš otázkou šíře nabídky, než rozdílu ve výbavě a použitých materiálech, takže se nebude muset zaobírat nutností mít 600k Type R se zrychlením na stovku z 0,5 s, ale v pohodě si vystačí s „příjemným standardem“ midsize v podobě nějakých 350 k a může se v klidu zaměřit na jiné hodnoty. Takže mně to smysl dává.

      • King: jasně, nevidíš nic společného mezi failem RL a efílu, ale klidně napíšeš „dostaneš přidanou hodnotu, kvůli které si to koupí geek“. Vždyť to je NAPROSTO stejné jako fail RL. Tam jsi přesně tohle dostal oproti konkurenci, to byl ten „smart luxury“. Geeků nějak nebylo dost.

        A pokud jde o cenu, bavíme se tady o uhlácích, které stojí od 1.2M nahoru, spíš tak 1.5M-2M. Kolik těch „geeků“ touží po nějakém noname, za který tyhle peníze vyvalí? Možná někde čekají zástupy pracháčů, neukojené ani Teslou, ani BMW, ani merglem, ani ničím jiným a jen se třepou, až konečně přijede efíla, co v nich vzbudí ty správné pocity. Ale já mám obavu, že takhle to vidí hlavně manažeři Sony a Hondy.

        Mimochodem, jako by se Honda neuměla poučit z failu éčka, kterému nepomohlo ani to, že je krásné a má na co navazovat. Ale anonymní „čína“, to bude hit. Tak jo.

        Já jsem prostě skeptik. Třeba se budu plést, to je klidně možné, uvidíme.

        • Jak jsi na to přišel? Přidanou hodnotou RL bylo „dostaneš předokolku, ale bude mít fakt hodně místa na zadních sedadlech a ušetříš pár set doláčů“. Co přesně z toho chce geek? Jasně, bylo tam i hi-tech SH-AWD, ale furt s nálepkou „to je ta prémie s FWD“ a navrch s výkonem na spodním okraji přijatelnosti.

          To já nevím, jestli jsou někde zástupy. Ale v roce 2008, když se objevil Lotus Elise s baterkami místo spalováku, asi taky nikdo netipoval, že z toho bude o 15 let později nejhodnotnější značka. Když vezmu v úvahu, jakých potupných ústupků jsou v případě Tesly dělat ty asi už miliony nadšenců do BEV, jsem vcelku optimistický, že se ti neukojení objeví, když se jim nabídne technicky dostatečně atraktivní produkt.

          Ale třeba ne, to se uvidí. U startupu nemůžeš nikdy vědět, ale jako jediný fail zatím vidím to jméno. I když padnout to může i jako MightyAmper, CableDemon nebo Zeusflash. 😀

          • King: přidanou hodnotou bylo právě to „smart luxury“ – za menší peníze, než GS/5/A6/E jsi dostal táááákovou kupu výbavy a nejpokročilejší 4×4 na světě. Výsledek znáš.

            Vidím, žes měl záchvat tvořivosti, majtyamper, kejbldýmn a zeufleš super 😀 Já bych to nazval třeba Aurhum, spojení zlata s rumem, to by byly pocity jak víno. Ve vínové barvě, s interiérem v barvě cognac, v semianilinové kůži (žádnej sráč pro vegany) by to bylo adekvátní tomu, jak moc to likviduje životní prostředí. Něco se spotřebou 15-20 kg uhlí na 100 km si zaslouží dekadentní jméno a ne zženštilé pocítky pro mužgíny…

      • Tak kdyby se afíly moc neprodávaly, tak je dají k adopci 😉 Sichr je sichr.
        A když se budou prodávat, tak si časem vydělají na výkup domény a opustí https://www.shm-afeela.com/en/

        • vojtex: ta jejich skutečná stránka je skoro stejně blbá jako ta o rodičovství… Hlavně ten dlouhovlasej chlap, co je nakonec ženská, to je asi cílené na nějaké ty moderní gendery…

  • Možná nemá Honda co ztratit, peníze v tom primárně utopí Sony, které bude Afeely používat k promítání trailerů na svůj nový Sony content.

    • vojtex: řekl už někdo manažerům v Sony, že jejich vlastní firma produkuje zobrazovače contentu v ceně pár korun a že se tomu říká televize? Nic proti efílu jako obrazovce pro hovadiny, ale přijde mi to trochu overkill.

Komentáře nejsou povoleny.