Novinky

Honda e:Ny1 bude levnější než bZ4X nebo ID.4. A nebude vám v ní špatně.

Přednedávnem proběhla v Norsku novinářská prezentace prvního elektrického crossoveru od Hondy a nedlouho poté byly v Británii oznámeny ceny. Honda e:NY1 (čti „enyuan“) tam začíná na částce £44,995, což je o 1115 liber méně, než v případě základu u Toyoty bZ4X (( u nás 1,29 milionu korun) a o 1040 liber méně, než Volkswagen ID.4 v podobné technické specifikaci. Honda navíc dává k autu pět let servisu zdarma, pětiletou záruku na celé auto a pětiletou silniční asistenci. Tak uvidíme, jak bude auto naceněno u nás…

To zní velmi zajímavě, ale má to háček. Tedy vlastně dva. Honda Anyone je subkompaktní crossover, zatímco zmíněná auta od konkurence jsou kompaktní modely, sice s podobě velkým interiérem, ale menším kufrem. Takže je i tahle elektrická honda vlastně docela drahá, i když ne v absolutní hodnotě, pokud nebude mít zájemce specifické nároky na transport nákladu. Navíc e:Ny1 ujede na jedno nabití oficiálně 412 km, bZ4X o 100 km více (i když trošku s otazníkem…) a ID.4 dokonce o 113 km více. A militantní elektroheady nepotěší ani pomalejší nabíjení, sosá pouze 68 kW a v režimu nabíjení 10-80 % kapacity potřebuje 45 minut, zatímco toyota a VW o čtvrt hodiny méně. Asi není těžké si domyslet, v kterém autě akumulátory déle vydrží, ale koho to zajímá. 😉 Nemyslím si, že by to bylo něco, co má zásadní vliv na denní používání takového auta…

Honda e:Ny1 chce navíc zabodovat zajímavou funkcí, kterou zatím ostatní BEV nemají – inženýři navrhli takovou charakteristiku reakce auta na povely plynového pedálu, že by se posádce nemělo dělat nevolno z nenadálé prudké akcelerace. Detaily nejsou úplně známy, ale z prvních jízdních dojmů vyplývá, že zhruba do 15 km/h reaguje auto na „kickdown“ vlažněji a také za určitých podmínek trochu obrušuje hrany agresivní akcelerace při vyšších rychlostech poté, co vyhodnotí polohu plynu, rychlost jeho pohybu a rychlost vozidla.

Nemělo by to přitom mít negativní vliv na dynamiku auta, což potvrzuje i identická hodnota zrychlení 0-100 km/h, která je identická z Toyotou (rozdíl 0,1 s), VW s téměř stejným výkonem zaostává bezmála o sekundu.

6 komentářů: „Honda e:Ny1 bude levnější než bZ4X nebo ID.4. A nebude vám v ní špatně.

  • Zrovna nabíjení není o „militantních uhloheadech“, ale naprosto zásadní věc pro jakoukoliv návštěvu nabíječky na delší cestě, takže v roce 2023 fail jak sviňa (70 kW umí myslím Kia eNiro a je to děs). Cena je šílená, vždyť je to malé auto, ale to u Hondy nepřekvapí, proč nemít po éčku další fail. Nechápu, o co jim vlastně jde, o praktické auto pro zákazníka ne (čím dál, tím menší kufry až na hranici použitelnosti zrovna u HR-V a enyuanu, teď se k tomu přidávají mizerné parametry nabíjení), o prodeje ne, o techniku ne (průměr až podprůměr)…

    A jak dlouho vydrží akumulátory je mimo – běžné dobíjení neprobíhá na max rychlosti, ale pěkně pomalu doma. Ale když někam jedu, tak potřebuju, aby tam bylo. Je vidět, žes ještě s uhlákem nikdy nikam dál nejel.

    • Nejel a ani bych nejel. To potěšení si rád nechám na dobu, kdy už nebude zbytí. Do té doby je pro mě BEV auto na daily kolem komína. 😉 Jízdy „dál“ ať si užívají ti uhloheadi…

      • Tomu sice rozumím, ale pak je dobré se vyhnout komentářům, které jsou z pohledu znalejších prostě tak nějak mimo a důvěryhodnosti serveru to moc nepomáhá 😉

        Ještě jsem si ťukal na čelo u toho modulování výkonu, chápu, že běžný uživatel je holt…uživatel, takže neumí řídit a takový systém by se uhloheadům mohl hodit. Na straně druhé, místo, aby se uhláky přibližovaly běžným lidem, tak se jim vzdalují tím, že se z toho dělají auta pro mimoně a těm se přizpůsobují. Je to celé extrémně špatně, holt verze „trh to chce“ á la Ford model T a následná evoluce je významně odlišnější od „politik chce kontrolu a fašismus“ a následné „kurvení“ všeho, co jde… Ale co už, s tím nic nenaděláme.

        • No – a to jsme právě u toho. Ti znalejší budou ve většině případů právě ti uhloheadi, pro které to možná důležité je. Ale tak nějak si myslím, že každé auto má svůj účel a jako nemusí každé BEV ujet 500 km, tak nemusí každé nabíjet 100 kW baterku 20 minut.

          Jestli bude 10-80 dobíjet za hodinu S2000, bude to rozhodně fail, ale u crossoveru pro příměstský provoz je to úplně jedno. Když bude potřeba, z Práglu do zatáčky před Vídní dojede a na zpáteční cestě si holt někde u Jihlavy dáš na půl hodinky na kafe a sice nebudeš mít nabito na 80, ale dojedeš stejně.

          Že by vzhledem k tomu, že je to Bčkový crossover, mělo stát méně, je věc jiná, i když reálně na tom prostorností (až na kufr) možná bude stejně jako Toyota a VW. Ale třeba si to obhájí materiály v interiéru a ostatními vlastnostmi na silnici.
          Jinak k modulování křivky náběhu výkonu – možná už sis všiml, že lidí, kteří neřídí moc dobře, je naprostá většina (dost na tom, kolik je jich mezi novináři 😉 ). Jedna skupina na plyn nešlape skoro vůbec (moje mamka 😉 ), druhá je zdeformovaná diesely a turbobenziny, kde musíš dávat téměř pokaždé podlahu, aby se turbo rychle roztočilo a když se to nafouká, tak teprve uvolňují tlak (nebo neuvolňují). Takové zacházení je pro posádku EV smrtící. 😀 Ještě dejme tomu u Hondy e v pohodě, ale jakmile tam máš 200, 300 koní a posadíš do toho typického řidiče, tak to nebude dobré. Někdo se to samozřejmě naučí, ale někdo prostě ne.

          • No právě, znalejší si pak budou říkat, že i ostatní info jsou nejspíš v podobném duchu a to by byla škoda, ne?
            Každé auto určitě svůj účel má, ale nevím, proč by auto velikosti HR-V za cenu přes mega nemělo nikam dojet a nabíjení by mělo být katastrofa. To je prostě fail, okecat to nijak nejde, je to jako nabízet poslední model televize za 50k s SD rozlišením.
            Nikdo jinej než „uživatelé“ dnes uhláky prakticky neřídí, znám jen jednoho normálního s Taycanem a ten modulaci fakt nepotřebuje. Tj. jde o přizpůsobení se špatným směrem. Nakonec, naučit se s tím pak bude muset každý, i s tím ropákem se svého času jezdilo jinak než s atmo benzínem a nikdo modulaci pro TDI nedělal. Jestli někdo dodnes šlape v 540d na plyn jak kdyby to mělo 1.3 MPI netuším a pokud ano, tak dobře pasažérům tak, já ale nic takového v autě nechci. Podobně jako byla ta hrůza v 1.6 tuším MPI, kdy to drželo plyn ještě když se pustil – taky to mělo pomáhat neumětelům, ale pro normálního člověka to byla hrůza.

          • No, naštěstí si na svém blogu můžu psát, co mě napadne a neřešit, co si znalejší myslí. Až budu taky znalejší, třeba přístup přehodnotím. Jen idiot nemění své názory, říká jeden senilní idiot, tak hyň sa hukáže.
            Pro neználka, kterému by stačila Honda e a byl by na vrcholu blaha, je enyuan auto, které snad ani nepotřebuje. 😉 Ne, že by to nepůsobilo dojmem, že Honda „musí“ uvést nějaké použitelné BEV, ale dokud půjde koupit auta jako Civic nebo ZR-V, není důvod přemýšlet o e:Ny1. Až bude BEV jediná volba, očekávám od Hondy top produkt. Do té doby je mi to buřt. Rozhodnou zákazníci. A vzhledem k aktuální pozici Hondy na evropském trhu mám pocit, že to je tak nějak buřt i Hondě. Taková Toyota ujede 500+km a nabije se za půl hodiny a reálně je to o 100 (a více) méně, i tady je znát, že to Japonci hrají spíš na jistotu a zaměřují se spíš na hybridy.
            Prostě kdo chce použitelnou elektrickou hondu, tak už jí dostane. Pro uhloheady to asi nebude, to se shodneme, ale to nutně neznamená, že to bude špatné auto.

Komentáře nejsou povoleny.