Novinky

Toyota Hilux bude jezdit na vodík. Zaplatí to vláda. DOPLNĚNO

Doplněn původní článek z 5.12. 2022: Všimli jste si, jak se po několikaletém útlumu najednou množí zprávy, že automobilky zase začínají obracet svou pozornost na vodík? V létě 2022 oprášilo myšlenku palivových článků BMW, v listopadu oznámil vývoj vodíkového auta Volkswagen a přednedávnem oznámila Honda, že vodík integruje do plug-in systému – a to mi možná i nějaké další oznámení uniklo. 😉 Plus samozřejmě v současnosti reálná auta na vodík pronajímá Hyundai a Toyota. Co za tím vězí?

Nejspíš za to může zpoždění, které nabírají akumulátory s pevným elektrolytem. Podle původních plánů měly být k dispozici už příští rok, teď optimisté doufají v konec dekády a pesimisté to vidí reálně až ve druhé polovině té příští. A najednou je vodík zase dobrý. 😉 Navíc i poté, co budou SSB k dispozici, zřejmě budou vodíková auta vhodnější pro vozy, jezdící na dlouhé vzdálenosti nebo pro velká a těžká auta. Stačí se podívat na nový Hummer EV s váhou k pěti tunám. I kdyby měl mít nové baterie s poloviční váhou, stejně bude vážit 4 tuny. A že by na elektřinu mohly jezdit kamiony, si asi myslí jen šílený Max …tedy pardon, Musk.

A proč o vodíku píšu teď já? Toyota oznámila, že pracuje na prototypu pick-upu s technikou sedanu Mirai. Projekt Toyota Hilux H2 Prototype by měl být dokončen už v příštím roce, kdy se začne vyrábět v britské továrně Toyoty v Burnastonu. A samotnou automobilku vyjde konverze techniky mirai do hiluxu docela levně, 11,3 milionu liber zaplatí britská vláda prostřednictvím iniciativy APC (Advanced Propulsion Center), která má zajistit britským firmám větší konkurenceschopnost v oblasti pokročilých systémů pohonu.

Jenže Toyota není britská firma, i když má v UK továrnu, že? Fígl je v tom, že auto de facto postaví špičkoví experti zvenčí a Toyota bude jen moudře přikyvovat. 😉 Na projektu se podílí technologický gigant Ricardo, jenž zajistí integraci vodíkových komponentů do šasi, na vylepšení termálního managementu se pocvičí ETL, D2H se zaměří na termodynamiku a Thatcham se bude podílet na bezpečnosti auta při havárii a kalkulaci výše pojistného. Vodíkový hilux by se měl vyrábět „v malé sérii“ a „zjistit aplikaci vodíkové techniky do aut, využívaných průmyslovými skupinami“.

Samotná vodíková technika se asi oproti mirai nijak zásadně nezmění, takže by Hilux H2 měl mít výkon 185 koní a točivý moment 300 Nm, jestli bude mít poháněnou jen zadní nápravu nebo všechna čtyři kola, se zatím neví, Toyota však slibuje, že na jedno natankování ujede zhruba 600 km. Určitě to nebude dlouho trvat a budou k dispozici další informace.