Novinky

Toyota se učí vyrábět auta… od Číňanů!

Kde jsou ty časy, kdy byla Toyota považována za světového leadera v oblasti efektivity výroby. Svého času se od ní všichni převzali (mimo jiné) dodavatelský systém just in time a snad každý zná historku, jak (řečeno s trochu nadsázky) experti Toyoty zachránili před krachem Porsche poté, co ve fabrice vzali na regály s díly řetězovou pilu.

Že je něco špatně, bylo cítit už před časem, kdy byli šéfové Toyoty vyděšení z toho, jak draze vyrábí svůj první elektromobil bZ4X, což byl jeden z důvodů, proč padlo rozhodnutí do značné míry restartovat vývoj elektromobilů a pustit se do nové skateboardové platformy. Mysleli jste si, že to byl nápad z hlavy japonských inženýrů? No, vlastně… ani tak moc ne.

Prezident Toyoty pro (čínskou) továrnu na výrobu elektromobilů (BEV Factory) Takero Kato v rozhovoru pro Toyota Times prozradil, že jeho pohled na věc převrátila naruby návštěva u čínského partnera BYD, jenž dodává pohlednému sedanu bZ3 ploché akumulátory BYD Blade. Kato řekl, že „byl šokován, konkurenceschopností BYD“, jenž už je dnes největším výrobcem BEV na světě. „V Číně už se jen neučí a neaplikují technologie, ale také rychle transformují výrobu. Díval jsem se na vybavení, která jsem nikde v Japonsku neviděl a na jejich vyspělý systém výroby a padla na mě depka – „Jsme v průšvihu!“, pomyslel jsem si a zároveň jsem zvažoval, že bych chtěl strávil zbytek kariéry v Číně.“

A není to očividně jen specifikum BYD. Poučným zážitkem pro Kata byl prý i samotný vývoj bZ3 (vyvíjí a vyrábí se ve spolupráci s automobilkou FAW). V poměrně pozdní fázi vývoje padlo rozhodnutí, že bude snížena celková výška sedanu o 25 mm, takže podvozek musel být kompletně přepracován. Předpokládám, že k tomu došlo v okamžiku, kdy se Toyotě povedlo vyškemrat od BYD akumulátory Blade. „V Japonsku by to celý vývoj zastavilo, poznamenal Kato“. Ne tak v Číně kde práce bez problémů pokračovaly, byť samozřejmě poměrně komplikovaně.

Šéfovi BEV Factory však nebylo přáno zůstat v Číně a nasávat další zkušenosti, zjevně jich však získal dost, protože jej CEO Toyoty Koji Sato povolal zpět do Japonska, aby převzal vedení nad Centrem vývoje vozidel, které se zabývá v rámci Toyoty celým procesem od plánování až po vývoj a přípravu do sériové výroby. Až tak silná ta čínská zkušenost byla…

Dost depresivní čtení, co říkáte? Japonci se zase jednou od někoho učí. Před sedmdesáti lety to bylo od Evropanů, kteří měli náskok v autech se spalovacím motorem, nyní od Číňanů, kteří si stačili vybudovat náskok v elektromobilitě. Ale nebojte se, jsem přesvědčený o tom, že se učí stejně rychle, ne-li rychleji, než v minulém století a nebude dlouho trvat a dostanou se na špičku i v oblasti elektromobilů. Určité náznaky už tu jsou. 😉