Blog

Toyota: elektrická strategie je obrovský průšvih. Co bude dál?

Možná jste zaznamenali před pár měsíci na netu články, že Toyota musí přepracovat svou elektrickou strategii, protože je celá nějaká úplně špatná. Sama automobilka se k tomu nijak nevyjádřila, ale nepřišla ani s žádným dementováním zprávy, jak by se u tak zásadní informace dalo očekávat. Úplně jsem nevěděl, v čem je vlastně problém, tak jsem nechtěl zbytečně šířit poplašné zvěsti. Jenže to nebylo „jedna paní povídala“, situace se bohužel zřejmě vyjasnila, takže vás mohu seznámit s tím, co analytici a insideři tvrdí, že se Toyotě nepovedlo a proč.

Loňské velkolepé představení elektrických plánů Toyoty a Lexusu vyvolalo velké haló, viděli jsme dlouhý zástup atraktivních konceptů, slibujících realizaci ještě před koncem desetiletí – a to v působivém množství. Tak byste měli vědět, že většinu z nich si teď můžete škrtnout a buďte si jistí, že to odnesou v první řadě ty nejzajímavější.

Možná vás také překvapilo, jakým fofrem Toyota naskočila takřka z nuly do elektrického vlaku. Děkovat za to může platformě e-TNGA, která vznikla z „vnitřněspalovací“ platformy TNGA. Konkrétně si z ní vzala přední a zadní část, zatímco střední je nová, zkonstruovaná pro potřeby uložení akumulátorů. Toto řešení raketově urychlilo vývoj a navíc umožňuje vyrábět BEV na výrobních linkách s běžnými auty, takže to vypadá jako geniální řešení. Jenže není a kvůli němu se celá elektrostrategie Toyoty sesypala jako domeček z karet, jak to u rychlých a levných řešení často bývá.

Zásadním problémem e-TNGA je, že místa na akumulátory je ve středové sekci málo, což vylučuje výrobu aut s dlouhým dojezdem, který dnes zákazníci vyžadují, i když jej nepotřebují. Druhým, (zatím) méně palčivým problémem, je omezená variabilita platformy, ohledně umístění jednotlivých komponentů – ve srovnání se „skateboardovým“ řešením, které dnes má (nebo chystá) konkurence. Motor a další celky tím pádem mohou být umístěny jen na jednom, přesně daném místě. To dnes asi nevadí, ale mohlo by vadit do budoucna.

Druhým problémem je, že Toyota BEV vyrábí pomalu a draze, oproti konkurenci (rozuměj Tesle) je zisk z jednoho elektroauta až osminásobně(!) menší. V tomto případě však těžko soudit, jak moc za to může architektura platformy. Japonská jednička tak má jen dvě možnosti. Buď úplně zrušit projekt e-TNGA a urychleně se zaměřit na vývoj skateboardové platformy, určené čistě pro BEV (nejdříve 2027, spíš 2028) nebo stávající platformu výrazně přepracovat a modlit se, aby SSB akumulátory s velkou energetickou hustotou přišly fakt rychle. Obecně se předpokládá, že dojde k prvně jmenovanému řešení a jakmile bude hotové, e-TNGA skončí. Chief Technology Officer Toyoty Masahiko Maeda tak asi dostal pěkně za uši, revizí plánu byl pověřen Shigeki Terashi, jenž si udělal dobré jméno navázáním spolupráce s čínským BYD a implementací jeho vyspělých akumulátorů právě do e-TNGA platformy sedanu bZ3.

Bohužel problémy nemá jen platforma, ale i konečný produkt. Dvojice Toyota bZ4X/Subaru Solterra u zákazníků moc neboduje. Nepotěšilo už oznámení Toyoty o radikálním zpomalení rychlonabíjení při nízkých teplotách, respektive dokonce jeho nemožnosti, nadšení nepanuje ani z rychlosti nabíjení jako takového. Zákazníkům vadí absence jízdy s jedním pedálem a řada z nich je nespokojena i s výkonem při srovnání s konkurencí. Doslova zdrcující jsou pak nedávné testy bZ4X a solterry ve Skandinávii, které v chladnějším počastí (kolem 5 stupňů) zvládaly ujet pouze polovinu deklarované vzdálenosti. Takže to zatím vypadá, že byla auta ušita hodně horkou jehlou, což nakonec může být větší problém, než technické komplikace s platformou, které běžný zákazník při vhodně zvolené skladbě modelového portfolia vůbec nemusí zaznamenat.

A jestli vás překvapilo představení dvou vodíkových novinek v rozmezí několika dnů – pick-upu Hilux H2 a crossoveru Corolla Cross H2, zřejmě to nebude náhoda, Toyota by teď mohla zaměřit svou pozornost (a také pozornost veřejnosti) více právě na vodík, aby minimalizovala škody. Jenže vodík se bude bez masivní vládní podpory v kterékoli zemi prosazovat jen obtížně.

6 komentářů: „Toyota: elektrická strategie je obrovský průšvih. Co bude dál?

  • Asi tomu vůbec nerozumím. Baterky má Toyota v pohodě, když pomineme mastodonty konkurence za nesmyslné peníze, nikdo nic lepšího nemá – kde je tedy problém? Tohle se s průšvihem Hondy a Mazdy vůbec nedá srovnávat a jiná auta s baterkami okolo 75 kWh žádnou kritikou netrpí.

    Variabilita – nechápu už vůbec, motory můžou být vpředu nebo vzadu, pohon dle toho – to Toyota umí, co jí teda vlastně chybí?

    Co je zdrojem? Něco věrohodného a s přístupem k interním informacím Toyoty?

  • Předpokládám, že Toyota bere jako BEV benchmark Teslu, což je asi logické a u ní můžeš koupit auta s deklarovaným dojezdem 600+ km. Tolik baterek asi do e-TNGA nacpat nemohou. Nemluvě o tom, že to na ten stávající pack dá těch km asi 200. 🙁

    Jak jsem pochopil, problémem je nemožnost dát ten motor „kamkoli“ v rámci přední nebo zadní části platformy, ale musí být tam, kde mají motor spalovací Toyoty. Kdybys ho chtěl, já nevím, před LP blatníkem, tak to nejde. Sice nevím, k čemu by to bylo, ale to, že je to k ničemu dneska, neznamená, že tomu tak bude za 10 let, třeba začneme jezdit v něčem takovém 😀 : https://www.theautochannel.com/news/2007/10/26/068717.2-lg.jpg

    Zdrojů je víc, včetně japonských. Jak moc jsou navázané na Toyotu, asi dost těžko odhadnout, ale zjevně to nebude vycucané z prstu, uvidíme, co z toho vyleze.

    • King: koho bere Toyota jako benchmark je vcelku irelevantní s ohledem na to, že auta za cenu těch co mají dojezd 600 a víc vůbec nemá. Takže to prostě nedává smysl. To je jako psát o tom, jak stojí Lexus za hovno, protože má jako benchmark pro LC500 Astona, ale nemá V12 za trojnásobnou cenu, takže je to fail a měli by to celý předělat. Současně pokud přijdou SSB, tak kapacitně nebude co řešit.

      A je to skutečně „problém“? Opět, v čem? To, co odkazuješ, na e-TNGA jezdit stejně nebude, takže řešit vhodnost nedává smysl. To by měl problém každej, silně pochybuju, že podobnou obludu lze postavit třeba na Eňáku nebo na čemkoliv od Tesly.

      Prostě mi přijde, že se zase média předhání v tom, kdo najde u Toyoty větší problém, protože aktuálně zuří předvánoční okurka a prd se děje. Uvidíme, až vyjedou hromady aut od Cadillaku, Acury a dalších, to počítám, že se pozornost přesune na ně, že to taky stojí za hovno, protože to není echt zupa kára od Elona a celý je to vlastně špatně a kdo tu platformu používá, měl by se jít zahrabat, protože to není hnusný jak Tesla X.

      • Mně to vyprávět nemusíš. Není podstatné, jak to vidíš ty nebo já, ale jak (údajně) zhodnotila svůj dosavadní EV progres Toyota a kam chce jít. Dost pochybuji, že se někdo z médií jednoho rána (už někdy koncem října) vzbudil a řekl si „co dneska budu dělat…? Už to mám, začnu grilovat elektrické Toyoty“. Musel tam být nějaký interní impuls, něco, co někdo vynesl ven. Ty informace jsou dost konkrétní na to, aby si to někdo vymyslel. A kdyby to nebyla pravda, Toyota by se dost důsledně ohradila, protože to je hodně negativní PR v dost klíčové oblasti.

        • Něco tam určitě bylo, ale to „něco“ vůbec nemusí být realita. Toyota se to mohla rozhodnout „vymlčet“, v dnešní době funkční strategie (jak je vidět na tom, že Fiala ani Rakušan zatím nešli od válu).

          Uvidíme. Podle mě je to bouře ve sklenici vody a za měsíc po tom nikdo ani neštěkne.

  • ad vodik a posledni veta… EU (a asi i spousta zemi samostatne) uz oznamila pred casem, ze chce zacit dotovat vodikovou infrastrukturu.

Komentáře nejsou povoleny.