Novinky

Denso ovlivnilo první úmrtí, na JDM se budou měnit další statisíce čerpadel.

Největší světový výrobce komponentů pro automobily Denso sice asi nejspíš netrumfne „Takata-gate“, kdy se jen v USA měnily patrony airbagů ve více než 40 milionech aut (a další miliony celosvětově), ale (opakovaně) nekvalitní čerpadla této japonské firmy se také docela snaží. Toyota už svolávala v Americe skoro šest milionů aut, Honda 2,6 milionu, dotčeny ale byly i ostatní japonské značky. Všechny však byly doposud relativně v klidu, protože vadné čerpadlo nikoho neohrozilo na životě. Ale to už neplatí.

V Japonsku má Denso první zářez – Hondě N-Box přestalo jít na rychlostní silnici Tottori v tunelu do motoru palivo, řidič sice zajel ke kraji, ale tam do něj stejně zezadu narazil jiný vůz a zabil řidičova otce, sedícího na zadním sedadle. Řidič a jeho matka byli zraněni. Přestože jako viníka zastavení označilo čerpadlo šetření Hondy i policie, Denso se k tomu postavilo čelem: “ Nemůžeme reagovat na otázky týkající se jednotlivých vozidel, protože nejsme schopni znát stav každého vozidla“.

Nejnověji byla na JDM vyhlášena svolávací akce na více než 480 tisíc vozů. Jde o osm modelů Subaru, patnáct Mazdy, dva Suzuki a tři Mitsubishi. U Hondy se svolávačka týká nejen aut, ale i motocyklů a zasažena je také Yamaha. Všechny tyto společnosti vymění nejen původně nainstalovaná čerpadla, ale i ta, už dodaná jako díly k výměně. Mluvčí Hondy se nechal slyšet, že už přestává být jasno v tom, která čerpadla dodaná Densem (ne)jsou vlastně defektní.

Japonské automobilky se potýkají s nekvalitními čerpadly Denso už od roku 2020 a to prakticky celosvětově, nejnovější recall v Japonsku zvýšil celkový počet aut, která na JDM potřebují výměnu, na 4,3 milionu vozů. V tuto chvíli oznámilo pouze Suzuki, že rozšíří recall i mimo Japonsko, u ostatních značek půjde (prozatím) pouze o záležitost domácího trhu.

Jsem zvědavý, jestli Toyota svůj podíl v Densu prodala včas…

8 komentářů: „Denso ovlivnilo první úmrtí, na JDM se budou měnit další statisíce čerpadel.

  • Tak to je píčovina jak vrata. To už je jen krůček k tomu, že když mám defekt, zabijákem bude hřebík. Kdepak píčus, který si nedržel odstup a najel do mě. Hřebík!

    Hustý. Čekal bych to někde v USA, ale z Japonska je to dost úlet. Asi už jim tam taky slušně hrabe.

    • S hřebíkem se nemůžeš soudit. 😀

      • S čerpadlem taky ne. Přesto je zjevně možné skrze něj naroubovat vinu na výrobce. Se vůbec divím, že ještě někdo za něco může. Prakticky za všechno přece může auto. Proč vlastně dávat vinu výrobci součástky stojícího auta, když chyba byla v nedostatečném brzdění auta jedoucího?

        • No, právě že s čerpadlem jo. 😀
          On to řidič, co nehodu způsobil, samozřejmě odnese, ale bude možné žalovat i výrobce defektní součástky. Ne náhodou jsou fenoménem dneška svolávačky, objektivně defektní komponent, zapletený do nějaké fatality znamená, že se výrobce nedoplatí.

          • King: to je prostě kravina jak hrom. „Objektivně“ může být zapletený do smrti airbag, co (ne)vyletěl, kdy (ne)měl. Nebo něco, co z auta odletí a někoho zrakví. Ale ne součástka, která auto znehybní způsobem, který je dramatický asi jako Dallas. To aby se bál každý výrobce, kterému auto spadne do nouzáku a že se to děje poměrně často. Trefíš takové auto na dálnici a jde sedět někdo z automobilky? Na hlavu.

          • Je potřeba rozlišovat závadu, vzniklou ojediněle na základě nějakých okolností a defektní komponent. A pokud se ještě navíc prokáže, že výrobce o defektu věděl a nedělal buď nic nebo málo, může ho to stát kompenzace, i když zavinění smrti bylo nepřímé. To už je otázka šikovnosti právníků. Ale sedět tuším nešel nikdo ani v případě granátů Takata. I když – kdybys nebyl idiot a nenapálil to do zdi, bag by tě přece nezabil, tak co. 😀

          • King: tak to je samozřejmě nesmysl, protože napálení do zdi nemusí být tvoje vina, taky tě mohl někdo nabourat, že.

            Pokud defektní komponenta způsobí zastavení auta, pak podíl na tom, že do toho nepojízdného auta někdo napálil, ta komponenta fakt nemá, to není jak okecat. Jedině, že by to bylo něco totál nečekaného, na co nešlo reagovat a nebylo to tím, že se na auto někdo lepil. Což ale dle popisu tento případ nebyl.

            Aby sis jednou nešel sednout za to, že se někdo udusil tvým croissantem.

      • Mimochodem mi to připomnělo, jak kolegovi kdysi na D1 odešel motor v HR-V. Ještě, že do něj nikdo nevrazil, by se Honda nedoplatila. Jasná vina za bouračku, kdyby nezůstal by stát v odstavném, nic by do něj nemohlo narazit. Jasný jak facka.

        Myslím, že svět se postupně posunuje do situace, jakou popisovala (kdysi komedie) Idiocracy. Jestli jsi to neviděl, pusť si to. Akorát některé věci, kterým jsem se tehdy smál, už dnes moc směšné nejsou a zjevně bude hůř.

Komentáře nejsou povoleny.