/ Dealeři nestydatě předražují Nissan Z. A nejen ten… /

Nedostatek nových aut, způsobený covidovými uzávěrami a nedostatkem čipů (a dalších komponentů) nezvyšuje jen ceny ojetin, ale má i devastující vliv na ceny sportovních aut na volném trhu. Zatímco u nás se ceny nových aut u dealerů drží na oficiálních ceníkových cenách a zákazník i přesto zkoumá, co ještě může dostat zadarmo nebo se dožaduje slevy, v Americe je situace jiná. Tam konečnou cenu určuje dealer, je čistě na jeho libovůli, jakou na autě bude mít marži.

Za normálních podmínek by tržní principy ceny srovnaly na úroveň cen doporučených (MSRP), ale auta nejsou a dealeři mají žně. U Nissanu Z je MSRP 53 tisíc dolarů, ale v současnosti není možné jej koupit za méně, než 83 tisíc. Ano, 30 000 dolarů je víceméně minimální marže, řada dealerů se toho ale opravdu nebojí, není problém najít Nissan Z za více než 100 000 dolarů (+50 k) a rekordmanem je asi prodejce Scott Evans z Georgie, jenž si přihodil více, než 65 tisíc dolarů! A auto se i přesto prodalo!!! Za nějakých 130 tisíc dolarů v Americe koupíte (ceníkově) Porsche 911 Targa 4 a ještě si za 4 tisíce dolarů můžete dopřát nějaká ta “extras”. A kdybyste přihodili ještě 27 tisíc, mohli byste si ještě před dvěma lety koupit Acuru NSX! To je samozřejmě od dealerů krátkozraké, taková politika může Nissan Z úplně pohřbít a imageově silně uškodit celé automobilce.

A Nissan bohužel není jediný. Kupříkladu za lehce sportovní sedan Honda Civic Si ($28 100) se běžně přeplácí 8-10 tisíc dolarů, tedy o třetinu více a kolem 10 tisíc si přihazují i prodejci Toyoty na kupé GR86. Honda Civic Type R se prodává teprve pár dní za MSRP 42 895 dolarů, ale nejodvážnější dealeři si už přihodili 50 tisíc! Podobný vývoj lze očekávat také u Toyoty GR Corolla. Momentálně tedy fakt není dobré období pro nákup japonského sportovního auta. 🙁