/ Renesance japonských sporťáků? Mazda, Nissan a Subaru registrují obrovské zvýšení prodejů! /

V posledních letech se znepokojením sledujeme, jak sportovní auta a sportovní modely bojují o život (s SUV!) a jak se jejich nabídka zužuje a zužuje. Proto vloni tak moc potěšila zpráva, že v Americe výrazně roste zájem o sportovně laděná auta s manuální převodovkou a jak vyplývá z nejnovějších statistik, byla to součást fenoménu, o kterém teď píšu.

Mazda hlásí, že za rok 2023 prodala v USA 8973 kusů modelu MX-5. To není zrovna omračující číslo, třeba mustangů se prodalo o zhruba 40 tisíc víc 😀 a počátkem milénia chodilo pro novou miatu každý rok kolem 20 tisíc lidí. Jenže oproti roku 2022 to představuje nárůst o 45,4 procent! Amíci brali hlavně roadster, ten šel nahoru o 77,4 procent (to bude ta změna klimatu 😉 ). Jen tak, z ničeho nic, modernizace teprve přichází… Mazda tedy vloni meziročně celá vyrostla o 23,3 %, ale i tak je úspěch miaty nevídaný.

Ještě větší šok zažili v USA prodejci Nissanu, pravěké GT-R si vloni pořídilo 390 lidí, což představuje meziroční nárůst o závratných 584 procent, předloni jich bylo jen 57. Tady to ale není zas taková záhada, zjevně to bude zásluha povedeného faceliftu MY2024. Navíc zákazníky může lákat i jeho lehká konstrukce. Ne, nedělám si pr… legraci, GT-R je o nějakých 10 kg lehčí, než aktuální zrůdička M2 z Mnichova. 😀 když už je řeč o Nissanu, nové zetko vloni pořídilo 1771 zákazníků. To mi přijde docela málo, vůbec nechápu proč, zvlášť s ohledem na čísla u supry. Srovnání s 2022 je zbytečné, prodej začal až ve druhé polovině roku a od dealerů odjelo jen 263 aut (+573,4 %). Uvidíme, co rok 2024.

Když už byla řeč o mustangu, i ten si meziročně polepšil o téměř 1000 kusů, což je ale při těch prodejích a celkovém růstu amerického trhu o 12,4 % spíš stagnace 😉 , vás asi bude spíš zajímat subayota. 😀 Subaru BRZ zaznamenalo nárůst o 25 % na 4188 kusů (a sedan WRX dokonce o 32 procent na 24 681 exemplářů). Radost z rostoucí popularity sporťáků kazí prakticky jen Toyota. Kupé GR86 se prodalo o zhruba 900 kusů méně – 11 078 kusů a takové to hezké BMW spadlo ze 4952 kusů na 2652 exemplářů – a to i přesto, že rozšíření nabídky o manuál přišlo až v polovině roku 2022, vloni tedy supra měla být ve značné výhodě. Prodeje ostrých hatchbacků bohužel k dispozici nejsou, ale jak Civic Type R, tak GR Corolla se potýkají s nedostatkem dílů, takže by to asi moc neřeklo.

Tož dobré, ne? My v Evropě tomu můžeme tak akorát fandit, jiné možnosti nemáme. Ale i to je důležité, čím více sporťáků v Americe, tím větší šance, že něco zabloudí i k nám…