Blog

Spirit Racing: Mazda chystá chronografy pro řidiče

Na stánku Mazdy na Tokyo Auto Salon byli všichni nadšení z oznámení o vzniku nové sportovní značky a představení dvou sportovních konceptů, takže trošku zapadla informace o tom, že Mazda Spirit Racing nebude jen o rychlejším svezení. Mazda chystá též kolekci MSR merchandisingu a jeho top položkou budou hodinky Seiko Mazda Spirit Racing Chronograph. Zatím se o nich mnoho neví, ale jedno známe – jejich design.

Budou mít matné černé pouzdro (patrně ocelové), modrošedý podklad číselníku s logem značky i výrobce, datumovku, tři sčítače a kožený řemínek. Tipuji, že dostanou quartzový kalibr, bez ohledu na nostalgii a ducha automatů jde určitě o praktičtější alternativu. Koneckonců – Seiko je průkopníkem quartzových strojků a vyrábí ty nejpřesnější na světě. Mazda o hodinkách zatím říká jen to, že byl kladen velký důraz na vzhled – volbu barev a čitelnost. Nebudu rýpat, kombinace černé a šedé fakt není zrovna tou nejlépe čitelnou, prioritou tak byl tedy hlavně ten look, ale na to klientela Mazdy slyší. Možná vám přijdou klasické chronografy v době smartwatchů jako přežitek, jenže k autům historicky, ale i imageově patří. Něco o tom vím, jen do auta mám čtvery, z toho tři japonské, kupodivu. 😉

O hodinkách na J-C píšu často a rád, vlastně pokaždé, kdykoli se k tomu naskytne sebemenší důvod, je to totiž kromě aut (a nožů a… a… 😀 ) můj koníček. Tak bych si v tuhle chvíli dovolil takovou poctivou japonskou osvětu. Japonské hodinářské firmy v poslední době dost spolupracují s automobilkami, jak Casio, tak Seiko mají na kontě řadu zajímavých kousků (však se nestyďte a klikněte si 😉 ). Casio se teď fakt snaží, daleko pružněji reaguje na trendy, má možná i lepší design a jejich G-Shock je obrovská ikona. Také jsem je zamlada měl – a ženě se jedny už asi 15 let válí v hlubinách kosmetického šuplíku. Chápejte – dostala je ke 3. narozeninám. 😀 Ale nic ve zlém, Seiko je trochu jiná liga. Takže mě dost překvapily některé reakce v komunitách, dívajících se na jeho autařské edice skrz prsty. Možná pod vlivem edicí švýcarských, německých a francouzských hodinářských firem (fakt) zvučných jmen se objevují názory že „…by mě Seiko ke koupi nepřesvědčilo“. Jenže řeč není ani zdaleka o nějakých reklamních hodinkách s (když máte štěstí) miyotou za trojku nebo bůra. A je úplně jedno, jestli ponesou logo Mazda, Honda, Suzuki, Toyota nebo Mugen.

Neškodí vědět, že Seiko není značka hodinek v relaci 8-20 tisíc, které lze nejčastěji vidět ve výlohách hodinářství. Je to značka hodinek od 4000 😀 až do (třeba) 8+ milionů za Grand Seiko Kodo Tourbillon. Nehledě na luxusní sub-brand Credor, kde nejsou žádnou výjimkou ceny přes milion korun. Všechny kalibry si Seiko vyvíjí samo, od quartzů nebo automatů za pár stovek, přes unikátní Spring Drive a hi-beat automaty právě až po tourbillon – a to v Japonsku, kde i všechny vyrábí (žádná Čína) – hledejte nápis MOVT JAPAN. Naproti tomu drtivá většina švýcarů využívá (v lepším případě) kalibry od externího (mon Dieu!, švýcarského) dodavatele ETA, ale dost často je to i japonská Miyota (Citizen), která proleze požadavkem na podíl domácích komponentů (Swiss Made). Teď se samozřejmě bavíme o řadách švýcarských hodinek, které nejsou dražší, než všechna vaše auta v rodině dohromady. 😉 A budu trošku politicky nekorektní a pomlčím o tom, že Seiko v 80. letech ostudně zařízlo všechny mechanické kalibry – tehdy to bylo čiré peklo. 😉

Ale věci se zase srovnaly a koncem devadesátých let dokonce licenci na kalibr Seiko TC78 koupil sám velký TAG Heuer (ale i Junghans) a použil jako základ pro jeden z mála vlastních strojků Calibre 1887. Takže až zase uvidíte nějaká autařská seika, vězte, že to není žádný opovrženíhodný lowend. Což vlastně platí i o tom casiu, většina z vás má na ruce chytré hodinky z Číny, co stojí o dost méně. Takže si udělejte radost a beze studu a s klidným svědomím si někdy dopřejte k japonskému autu alespoň jedny kvalitní japonské hodinky. 🙂