Novinky

Nissan kritizuje Austrálii. Chce dotace na elektromobily…

Elektromobily se prodávají. Prodávají se stále víc. Ale prodejním šlágrem jsou hlavně v zemích, kde jsou na ně poskytovány státní dotace. Na elekromobily se tak skládají jejich (většinou zámožným) majitelům i kupci běžných benzinových, naftových a hybridních automobilů. V některých zemích ale dotacím na BEV nejsou úřady nakloněny – a patří mezi ně i poměrně významný australský trh. A Australané si za to teď vysloužily kritiku od šéfa tamního zastupení Nissanu Stephena Lestera.

Ten se v tisku nechal slyšet, že Austrálie padá za ostatní země v oblasti přijímání bezemisních aut kvůli absenci státní podpory tohoto druhu vozidel. Norsko, Kanada, Velká Británie a další země jsou dávány za příklad správného přístupu, vedoucího ke zlepšení dostupnosti elektromobilů. I přesto o elektroauta v Austrálii zájem roste, letos činí meziroční nárůst prodejů 105 %, ale to je podle Nissanu, jehož elektroauta patří (společně s Teslou) v Austrálii k nejprodávanějším, málo. Pokud by se zvedal zájem tímto způsobem i nadále, do konce destiletí by podíl BEV na prodejích nových vozů byl jen 10 procent. Možná i to je důvod, proč zatím pro Austrálii nebyl potvrzen elektrický crossover Ariya, že by Nissan trucoval a pokusil se do hry dostat nespokojenou veřejnost, toužící po této elektrické novince?

Austrálie si od výrobců BEV vyslechla kritiku už vloni, kdy unikly informace, že vláda v blízké době žádnou podporu elektroaut nechystá. Koneckonců země, kde se stále ještě prodává Mitsubishi Pajero nebo velký landcruiser s naftovým V8, a to nejspíš proto, že je o ně mezi tamními zákazníky zájem, asi nepotřebuje jít na ruku ekologickým křiklounům. Za tento postoj zaslouží Austrálie rozhodně palec nehoru, nikoli kritiku některých zájmových skupin. Doufejme, že zdravý přístup Austrálii ještě chvíli vydrží. Však kdo chce BEV koupit, ať si ho koupí, je to svobodná země, nemyslíte?