Novinky

Honda Racing: závodní aktivity pro rok 2023

Stále platí, že Honda má nejrozsáhlejší motorsportové aktivity za všech výrobců dopravních prostředků na světě. Zajímá vás, kde všude se letos auta a motorky této značky objeví?

Nejprve se podíváme na automobilové aktivity. Nejdůležitějším projektem sezony 2023 je samozřejmě „podpora“ firmy Red Bull Power Trains, dodávající pohonné systémy pro efjedničkové týmy Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri. Prostě bude Honda i nadále vyrábět hybridní pohonný systém pro formuli 1. 😉 Mimochodem – Honda se nahlásila jako dodavatel pro rok 2026, takže je šance, že bude v F1 působit i nadále, ale toto přihlášení je zatím nezávazné.

Hlavním cílem aktivit Hondy v Japonsku bude zabojovat o titul v Super GT ve třídě GT500. Pro letošek dochází je změně struktury týmů, po ostudných výsledcích tým Mugen de facto přešel pod stáj ARTA (Aguri). Stáj se oficiálně jmenuje ARTA Mugen, přičemž Mugen má zajistit „technickou podporu“, ale předpokládám, že role Mugenu bude ve skutečnosti nepříliš významná. Stáj nasadí dvě NSX, které se budou lišit zbarvením a obě auta budou obouvat pneumatiky Bridgestone, tak snad se mugení ARTA se zbarvením Red Bull zlepší. Ještě mohla Honda vypráskat tovární stáj Modulo… Ta bude mimochodem tím pádem asi poslední tým na Dunlopech, tak jim třeba upečou něco na míru a začne to konečně fungovat.
ARTA to současně zabalila v GT300, takže jedinou hondou v nižší kategorii bude NSX GT3 týmu Upgarage (vloni 7.)

Mugen bude i nadále působit v Super Formula, kde se mu daří, kromě něj Honda oznámila další čtyři týmy.
V Japonsku se také stále jezdí značkový pohár N-ONE Owners Cup a provozuje škola Honda Sports Driving Program – jezdí se s Hondou Jazz RS (na bázi minulé generace), pořádá (už od roku 1981) Eco Mileage Challenge a proběhne samozřejmě Honda Racing Thanks Day.

V Americe Honda pokračuje v účasti v IndyCar, vloni se moc nedařilo (nejlepší Scott Dixon celkově 3.), letos s ní pojede sedm týmů, kdo nasadí Takumu Sata se ale ještě oficiálně neví. Druhým významným projektem je nová třída prototypů LMDh v rámci IMSA SportsCar Championship, nový speciál Acura ARX-06 nasadí oba stávající týmy WTR a MSR.

Je zvláštní, že Honda v přehledu neuvádí Civic Type R TCR, jenž už byl představen a bude jezdit v USA i v globálním WTCR, možná proto, že je de facto (bohužel) kompletně v režii JAS Motorsport.

A ještě v rychlosti motorky, tam asi u dvou třetin z nich vůbec netuším, že takové soutěže existují, tak se nebudu pouštět do žádných velkých akcí. 😀 V Moto GP pojede tovární Repsol Team (Marquez, Mir) a satelity LCR (Nakagami, Rins), ve FIM Superbike (WSBK) týmy HRC a MIE s jezdci, jejichž jména jsem nikdy neslyšel. 😀
Zástupce má Honda i ve WSSP, EWC, MXGP, TrialGP a samozřejmě na Dakaru. V Japonsku ještě navíc působí v lokálních šampionátech JRR, JMX a JTR, v Americe zase v Supercrossu 450SX a 250SX a Motocrossu 450MX a 250MX. Dále tu máme asijské série FIM RRWC (Moto2 + Moto3), Formula2 Championship, GB3 Championship a Japan SFL. Všude jsou aktivní buď přímo týmy HRC nebo stáje s tovární podporou.

Nakonec ještě musím zmínit programy pro mladé jezdce v Japonsku a Asii – Honda Racing School (JPN), Suzuka Circuit Racing School-Kart (SRS-Kart) a Suzuka Circuit Racing School-Formula (SRS-Formula) a závodní programy v rámci Honda Formula Dream Project (HFDP). Honda také spolupracuje s Asia Talent Cup (IATC) a programem mladých jezdců Red Bull Racing.

Je to fakt síla, snad jsem na nic nezapomněl. 😉