Novinky

Toyota: prioritou jsou BEV, ale vývoj HEV pokračuje

Stále více automobilek si uvědomuje, že nelze spoléhat jen na jeden způsob pohonu, tedy elektřinu z akumulátorů. Zdá se, že si to už konečně uvědomují i úředníci a v Evropě možná nakonec budou povolena také auta se spalovacími motory, schopná spalovat (pouze) biopalivo. Ale to jsem jen lehce odbočil s aktualitou. 😉 Toyota je teď ve fázi, kdy je naprostou prioritou srovnání kroku s konkurencí v oblasti elektromobilů, což je úkol pro nového presidenta Koji Sata, poté, co situaci trochu podcenil Akio Toyoda a navíc automobilka zamířila v elektromobilech do slepé uličky. Ale Toyota současně ujišťuje, že bude pokračovat i ve vývoji vodíkové techniky.

Ujišťování možná není potřeba, je jasně vidět, že Toyota zkoumá možnosti využití ve spalovacích motorech a nedávno postavila pro Denso zařízení na výrobu vodíku pro plynové pece. Ale postoje se dnes mění velmi rychle, tak možná proto. Navíc vodíková Corolla nakonec do ostrého závodu nenastoupila kvůli úniku paliva, takže možná Toyota cítila potřebu nás ujistit, že se na strategii nic nemění.

Toyota si uvědomuje, že přetrvávají problémy s výrobou a distribucí – a to i v Japonsku, které je díky spolupráci Toyoty, Hondy a Nissanu, ale nově i Suzuki, kde je situace ze všech zemí nejlepší. A Sato také neočekává, že by se situace rychlým tempem zlepšovala, v současnosti je v Japonsku 160 čerpacích stanic a do konce desetiletí by jejich počet i s podporou Toyoty mohl narůst na cca 900, ani to ale není moc. Proto Toyota bude investovat do palivových článků i techniky spalování vodíku, ale nemá žádný konkrétní obchodní plán. Ještě nedávno chtěla vyrábět 30 tisíc vodíkových aut ročně, ale modelů Mirai se ve dvou generacích od roku 2014 prodalo jen 21 700 kusů.