Novinky

Nové japonské sporťáky do konce desetiletí? Sedm modelů, ale jen dva benzinové.

Japonské automobilky v poslední době extrémního tlaku na hybridizaci a elektrifikaci výrazně polevily v uvádění nových sportovních modelů (čest výjimce v podobě Toyoty), ale výhled na dalších cca pět let není úplně špatný. Tedy když vezmeme v úvahu počet hlavních japonských značek, moc důvodů k radosti není, ale takhle jako celek to není úplně marné. 😉 Co nás tedy do konce dekády čeká (a snad nemine?).

Co se týče japonské jedničky, už v roce 2026 se můžeme těšit na Toyotu GR86. Nová generace si sice ponechá jméno, ale jinak půjde o diametrálně odlišný vůz. Bude větší, těžší, na platformě Toyoty, výkonnější a s turbem, konkrétně s tříválcem 1,6 l z GR Yarisu a GR Corolly. Jeden čas to vypadalo, že Subaru BRZ bude ze hry, ale nejnovější info z Japonska slibuje, že Subayota pojede dál, jen to teď už fakt bude Toyobaru. 😉 Podezřelé ticho je kolem nedávno naznačovaného návratu modelu Celica a zdroje z Nipponu neslibují ani nástupce MR2. To ale neznamená, že nebudou, možná jen byly odloženy kvůli problémům s e-TNGA. Takže zatím si děláme jen jednu fajfku.
…tedy vlastně dvě, v už za dva(!) roky by měl být představen nástupce LFA s hybridem V8 4,0 l twin-turbo. Přibližně za tři roky by měl být doplněn o plně elektrickou verzi s SSB akumulátory.

Vzpomínáte ještě na koncept malého sporťáku Honda Sports EV? Tak právě malé auto by mělo být prvním elektrickým sportovním vozem Hondy. Těšit se prý můžeme na pouhých 3,8 m dlouhý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Takové auto prý od Hondy primárně očekávají Japonci a smysl by mělo i v Evropě a dalších částech světa. V Americe by ale asi moc štěstí neudělalo, je tedy důvod se domnívat, že v Americe avizovaný sporťák, jenž doplní imagemaker, nebude tohle autíčko pod 4 metry. Ale uvidíme…
Elektrický supersport Honda NSX tak nějak informačně zůstává na svém – přibližně rok 2028 a také SSB baterky s vysokou energetickou hustotou. Toť zatím vše. Takže u Hondy děláme zatím dvě fajfky.

Nissan ještě nedávno machroval, že další GT-R bude hybrid, protože fandové značky chtějí spalovací motor. Ale čas letí, nová generace supersportu se prý odsouvá na rok 2028 a Nissan prostaví proti NSX a elektrickému LFA také elektromobil s akumulátory s pevným elektrolytem. A existuje prý dst velká pravděpodobnost, že GT-R nebude kupé, ale „čtyřdveřové kupé“ ve stylu Mercedesu-AMG GT. Současná generace Nissanu Z si zase trošku natáhne životní cyklus a nástupce před rokem 2030 nečekejte.

Mazda to s ignorováním imageového modelu (pokud za něj také nepovažujete CX-60 😉 ) myslí vážně, jediná sportovní novinka bude v roce 2026 pátá generace roadsteru MX-5. De iure půjde o hybrid, ale de facto jej bude pohánět stále benzinový motor, jen symbolicky podporovaný elektromotorem (mild hybrid), takže ty japonské benzinové novinky budou vlastně tři. 😉 Mazda nás také nechává mudrovat o tom, zda by mohla mít miata tentokrát skutečného kupé-sourozence. Uvidíme…

Mitsubishi nechystá pro jistotu nic a pokud se ptáte, co je nového ohledně spekulací na téma MR sporťáku značek Toyota, Suzuki a Daihatsu, tak se nic nového neobjevilo. Možná se objeví až v následujícím desetiletí, ale to už určitě nebude mít spalovací motor(y). Ale možná na něj veřejnost jen pozapomněla a ve skutečnosti vývoj u těchto tří značek opravdu probíhá. Kromě sportovních aut můžeme opět očekávat i hot- verze mainstreamových modelů, GR Yaris a Corolla určitě budou mít nástupce, stejně jako Civic Type R nebo Swift Sport – ten mimochodem (s turbomotorem a mild-hybridem) už letos. Ale to je zase jiné téma…