Novinky

Honda MEV-Van: elektromobil bez zásuvky

Honda v předstihu před zahájením novodobého Tokyo Motor Show, pojmenovaného Japan Mobility Show (JMS), představila jeden z exponátů MEV-Van. Jedná se (musíte se ptát?) o elektromobil, ale poněkud neobvyklé koncepce. Základem je nedávno představená elektrická dodávka Honda N-VAN e, na rozdíl od ní ale nemá elektrickou zásuvku a nenabíjí se tedy ze sítě.

Honda totiž do snadno přístupného prostoru pod zadním sedadlem umístila čtveřici vyměnitelných akumulátorů, které řidič po vyčerpání energie během pár minut vymění za plně nabité. Podle Hondy to má hned dvě velké výhody. Tou první je, že auto může jezdit nonstop, nemusí každý den pár hodin někde stát bez užitku na nabíječce. Tou druhou je, že se eliminují výkyvy v elektrické síti, auto se nenabíjí v noci, ale kdykoli během dne a lze tedy k němu přímo využít energii ze solárních panelů.

Já v tomto řešení vidím ještě jednu podstatnou výhodu a tou by případně mohla být cena, protože nejdražší na BEV jsou akumulátory a tady jich opravdu mnoho není. 😀 Navíc to vypadá, že Honda použila své existující moduly Mobile Power Pack e:, v současnosti již pohánějící elektrické skútry PCX nebo nově EM1 e:, které také posloužily jako základ pro multibrandový projekt SBMC, jenž z těchto baterií pravděpodobně udělá celosvětový standard pro elektrické motocykly. dodávka Honda MEV-Van by tak jezdila k existujícím nabíjecím místům společně se skútry.

Jestli si myslíte, že Honda právě vyřešila hned několik klíčových problémů elektromobility, tak pozor. Jeden modul MPPe: vystačí 100 kg vážícímu skútru s výkonem 2,3 k nejvíce na 48 km jízdy a dodávka má v podlaze čtyři. S tím by skútr ujel 190 km, ale kolik asi zvládne kei dodávka? To Honda zatím (raději?) neříká, ale samozřejmě existuje možnost, že by se do takového auta v budoucnu dávaly třeba více, než čtyři moduly(?).

Honda MEV-Van je prezentována jako koncept, ale vyrobené auto neskončí někde na vrakáči, od listopadu se bude testovat v prefektuře Gunma a demonstrační provoz má ukázat výkonnost, jízdní dosah a odolnost akumulátorů ve skutečném pracovním zatížení. Honda už má dohodu se společností Yamato, což je největší japonská rozvážková služba, že (v zatím neupřesněném časovém úseku) pořídí až 20 000 elektrických minidodávek, které chce dobíjet elektřinou ze solárních panelů. Primárně má zájem o N-VAN e:, ale je možné, že by některá z aut mohla být i této koncepce s výměnnými bateriemi.