Novinky

Honda a GM končí spolupráci na elektromobilech!

Tak včera jsme se dozvěděli, že blížící se ofenzivě elektrických modelů Honda bude trošku překvapivě šéfovat kupé Prelude s hybridním pohonem a teď tu máme další, možná až šokující informaci. President Hondy Toshihiro Mibe přišel při zahájení Japan Mobility Show s oznámením, že strategické rozhodnutí vyvíjet a vyrábět společně s General Motors levná elektrická auta na připravované nové platformě skončilo v koši! Plán byl oznámen vloni v dubnu a investice ve výši 5 miliard dolarů měly zajistit, že budou obě automobilky vyrábět „miliony dostupných elektromobilů“ s akumulátory Ultium a cenovkou pod 30 tisíc dolarů. Takže nebudou…

Mibe-san sdělil, že šlo o „společné rozhodnutí“, ale že jsou „obě automobilky i nadále odhodlány usilovat o cenovou dostupnost EV, ale každá půjde vlastní cestou“. To je ale samozřejmě jen takové uchlácholení zelených mozků, pokud vidí jako „obchodně problematické“ vyrábět EV společnými silami, těžko to bude dávat smysl na vlastní pěst. Není pochyb o tom, že Honda dává „elektrickou zpátečku“, ale nechce o tom moc mluvit, aby se do ní nepustili aktivisté.

Ptáte se, co za tím stojí? Honda musí být vyděšená malými prodeji elektromobilů svého partnera, jenž ve třetím čtvrtletí prodal jen 20 tisíc elektroaut z celkového počtu cca 670 tisíc automobilů – a to ještě 16 tisíc z nich byla poněkud nepovedená elektrická prvotina Bolt, nová generace elektrických chevroletů a cadillaců se tedy téměř neprodává. A vyděšený samozřejmě musí být i General Motors sám. Není sice vyloučeno, že se prodej rozjede, přece jen jde o poměrně čerstvé novinky a trh elektromobily v Americe stále roste, ale začíná zpomalovat. GM také už netvrdí, že v příštích dvou letech prodá 400 000 EV, nehledě na to, že se v zákulisí hovoří o tom, že GM není schopné elektroauta v takových objemech vyrábět, vázne i aktuální (nevelká) produkce těch stávajících.

Tak doufejme, že toto rozhodnutí nepřinese v budoucnu Hondě a GM nějaké ekonomické potíže v případě. Spolupráce obou firem ale nekončí, i nadále jede v oblasti vodíkových palivových článků, autonomních systémů a určitě bude pokračovat i nějaká forma spolupráce na vývoji techniky elektromobilů, plus samozřejmě General Motors vyrábí pro Hondu modely Prologue a Acura ZDX.

2 komentáře: „Honda a GM končí spolupráci na elektromobilech!

  • To je teda „překvápko“. Zcela otevřeně od léta panikaří VW (prý jim „hoří střecha nad hlavou“, psalo se v červenci) a soudruzi v DE aktuálně poroučejí větru a dešti tím, že chtějí, aby 80% benzínek v Německu povinně postavilo i nabíječky (zrovna v těchto týdnech se tam mělo o něčem takovém hlasovat). Takže vlak se blíží k útesu a zelení zmrdi přitápí pod kotlem, protože přece není důvod se do té krize nedostat co nejrychleji, zajistit, že bude co největší a potopit Evropu s plnou parádou. Snad uhláky nesmetou i Hondu, ale ta díky přecejen o něco pragmatičtějšímu přístupu (protože na rozdíl od VW, který měl přiklepnutý odbyt od politiků a ani to se nedaří) nemá „všechny vejce v jednom košíku“, jak říkají Američani.

    • V Americe je stále dost mírný režim, ale nikde bohužel není napsáno, že demokratům nerupne v kouli. A zatímco v Evropě si Honda může dovolit (ne)prodávat miniauto za milion, v USA by těžce narazila. Takže fandím střízlivému přístupu, ale ve chvíli, kdy je trh deformovaný establishmentem, se může (i v Americe) stát cokoli.

Komentáře nejsou povoleny.