Novinky

Acura ZDX EV: první elektromobil s výkonem 500 koní

Acura po představení konceptu a několika teaserech konečně představila svůj první elektromobil – crossover ZDX EV. Luxusně-sportovní značka Hondy je (když pominu trošku zoufalé Infiniti) poslední z prémiových výrobců, jenž naskočil na elektrickou vlnu, ale o to důslednější bude. Proslýchá se, že stávající integra byla poslední benzinovou acurou a vše, co přijde po ZDX, už bude elektrické. To trošku hází přes palubu kompaktní crossover RDX, jemuž je dnes už pět let a jakýkoli nástupce v nedohlednu. Uvidíme tedy, jak se věci vyvinou – u druhého nejprodávanějšího modelu značky je to ale každopádně dost riskantní hra. Ale zpět k novince…

Honda, jak známo, o elektromobilech tak dlouho přemýšlela, až jí skoro všichni ujeli (není to poprvé, viz turbodiesely a turbobenziny) a musela tedy požádat o pomoc partnera, který byl váhavý méně – americký koncern General Motors. Acura ZDX tím pádem není Honda, ale spíše Cadillac, respektive Chevrolet v případě ostré verze ZDX Type S. Acura použila platformu, pohon a akumulátory GM Ultium a na techniku posadila vlastní karoserii a interiér… a provedla kýžené naladění techniky a komponentů od dalších dodavatelů (Brembo, mj…).

Nový topmodel Acury je tedy GM? Rýpalové by teď asi vytáhli na světlo mojí až nezdravou averzi vůči BMW Z4 od Toyoty, ale v tomto případě tu je jedna drobná odlišnost – Acura se přímo podílela na vývoji techniky Ultium, konkrétně na akumulátorech, takže to není jen o otrockém převzetí techniky konkurenčního výrobce. Samozřejmě jsem i v tomto případě zvědavý spíše na skutečné elektromobily Honda/Acura, respektive na auta ze společného vývoje Honda-GM, ale první vlaštovka je holt (věřím, že pochopitelným) kompromisem. Koneckonců, technika nevypadá vůbec marně.

Standardní Acura ZDX A-Spec má výkon 345 koní a akumulátory s kapacitou 102 kWh vystačí teoreticky na 522 km jízdy. Na rozdíl od čínsko-evropského crossoveru Honda e:yN1 se nepodcenilo ani dobíjení, ZDX zvládne až 190 kW a na dalších 130 km jízdy ho tak lze nabít za pouhých 10 minut. V tomto případě má na starosti pohon zadních kol jeden elektromotor. Verze AWD bude také k dispozici, ta na stejné baterky ujede 506 km. U ZDX Type S je situace trochu jiná. Dvoumotorový setup s pohonem všech čtyř kol se chlubí výkonem 507 koní, baterie se stejnou kapacitou ale zvládnou logicky jen 463 km, i to je ale slušná porce i na americké poměry.

S modelem ZDX Type S si Acura vůbec vyhrála. Vzduchové pérování s aktivními tlumiči má sportovní naladění, přední brzdy Brembo mají kotouče o průměru 15,6″ a šestipístkové třmeny vpředu se marně pokouší ukrýt černá 22″ kola, obutá do letních UHP pneumatik – což není v Americe u SUV vůbec běžná věc. Acura ZDX má délku a šířku 5022 / 1956 mm, je tedy jen o chloupek menší, než Acura MDX, dramatický rozdíl je však v rozvoru, ZDX má „zadokolkové“ proporce a vzdálenost náprav činí 3094(!) mm, tedy o více, než 20 cm. A to sakra přidá na vzhledu. Ten umocní také nový lak Double Apex Blue Pearl, identický s výše zmíněnou studií, ale třeba i Tiger Eye Pearl, oranžový odstín, typický pro modely Type S.

Jo, design… Acura ZDX je určitě to nejhezčí, co v současnosti nese techniku Ultium (když nepočítám ultraexkluzivní Cadillac Celestiq) a samozřejmě nechybí maska Diamond Pentagon a světlomety s denními Chicane LED. Ale když se podívám na koncept Precision EV, tomu ZDX sahá maximálně po kolena, nechápu, proč se tvarování ploch studie, deklasující i současné mercedesy, u finální verze vytratilo. Přitom nejde o nic, co by dnes představovalo nějaký technický nebo výrobní problém. Ale platforma Ultium může mít určité technické limity, uvidíme, jak budou vypadat vlastní EV od Acury v blízké budoucnosti. Nechápejte mě špatně – ZDX je moc pěkné auto, ale nemohu se zbavit dojmu, že mohlo být ještě lepší, vždyť la vita é bella.

Jestli jste trošku váhali nad dosavadní (diplomaticky řečeno) lehce členitou estetikou interiérů Acury, tak palubní deska ZDX je „ftopu“ – minimalistická, ale tvarově bez chybiček. Chybí aktuální ovládání infotaimentu pomocí touchpadu – a to proto, že celé rozhraní je převzato od GM. Uvidíme, jaká bude budoucnost řešení Acury, to aktuální má své příznivce, ale i vášnivé odpůrce. Osobně bych uvítal nějakou jinou barvu, než černou (a červenou), ale snad budou. Silnou stránkou ZDX má být čtrnáctikanálový audiosystém Bang & Olufsen s 18 reproduktory a subwooferem. To bych si vážně rád poslechl. Acura zkombinovala infotainment GM s vlastními bezpečnostními systémy AcuraWatch/AcuraWatch 360+ (s možností jezdit bez nutnosti sáhnout na volant na 400 tisících mílích kompatibilních silnicích) a automatickým parkovacím systémem.

Acura si lišácky počkala, až GM vychytá dětské nemoci elektromobilů a do prodeje půjde až koncem(!) příštího roku, příjemným překvapením jsou ceny, klasické ZDX se bude pohybovat kolem 60 000 dolarů, Type S pak kolem 70 tisíc. Pro srovnání – klasické MDX začíná na 50 tisících dolarů a dosavadní topmodel MDX Type S a MDX Type S s V6 3.0 Turbo/360 k se blíží hranici 68 tisíc dolarů. To mi přijde jako hodně zajímavá nabídka, takový MDX Type S killa… 😉 Vypadá to, že ostrý šestiválec v MDX teď koupí už jen ty plodnější, sportovně založené soccer-mum. 😀

6 komentářů: „Acura ZDX EV: první elektromobil s výkonem 500 koní

  • Parametry slušné, ale zaprvé mi přijde, že se ještě nikdo nedokázal moc poprat s tím, jak běžnou „spalovací“ masku zakomponovat do uhláku a stejně tak už dnes bych čekal lepší umístění tabletu než jeho zapíchnutí do středu palubky jak před 10 lety. Ne, že by to nešlo i hůř, ale nijak odvařený z toho nejsem.

  • Myslím, že to docela pěkně západně do portfolia značky. Už na první pohled je jasné, že je to Acura. A dobře podle mě udělali, že zvolili první eauto jako zdx a ne třeba mdx nebo rdx. Ty jsou tahounem značky a byl by to risk jako prase. Co se tyče techniky tak tam obavu nemám. Acura už je dospělá značka. Spíš mám pocit, že elektro auta budou u acury stát pomalu 100k USD a to prodejům nepomůže.

    • Ses koukám nedostal k poslednímu odstavci, co? 🙂 Navíc řešit „obavu o techniku“ je poněkud mimo v kontextu s Acurou, protože tohle Acura není. Je to GM Ultium s kastlí Acury, takže de facto to stejné lze mít hned od několika značek, už jezdí Cadillac Lyriq a Celestiq, budou na tom Chevrolety Equinox a Buicky Electra. A pak taky hafo pick-upů a všeho možného, i Honda Prologue bude na této platformě.

  • Myslím, že je jedno jestli na tom makají spolu s GM. Je to Acura a laděná určitě nebude GM. Není ostudou spolupracovat s konkurencí. Dnes je to asi nutnost vyvíjet společně s „partnery“ kvůli rozdělení nákladů.

    • Legend: tak určitě si Acura může dát jaký chce audiosystém a sedačky, ale to přece není „technika“, nebo aspoň to není to, co si představím, když se bavíme o „technice auta“. Motor, baterky a jejich management může Acura upravit tak maximálně v intencích svého působení v konsorciu nebo co to na to s GM mají. Stejně tak to Acura nevyrábí, fabrika není jejich. To je poměrně dramatický rozdíl od čehokoliv, co dosud v Acurách bylo. Například kontrolu na 1.0 warťasem měla Honda určitě větší a taky žádný zázrak, tj. hodnotit techniku pohledem Acury je podle mě mimo. Techniku prostě dělá GM s nějakým přispěním Acury.

  • SKY:Asi tak jak píšeš, ale nám to může být stejně jedno 🙂

Komentáře nejsou povoleny.